دستگاه تصفیه هوا

دستگاه تصفیه هوا

 

دستگاه تصفیه هوا

دستگاه تصفیه هوا

بیماری های رایج بسیاری که حتی ممکن استباعث مرگ زودرس انسان ها شود به دلیل  تنفس هوای آلوده است. طبق آمار های جهانی سالانه حدود 4.500.000 نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند. این آماردر ایران نیز بسیار بالا می باشد و فقط در شهر تهران سالانه حدود 5000 نفر جان خود را بر اثر بیماری های ناشی از آلودگی هوا از دست می دهند.

 

فقط تعدادی از بیماری های ناشی از استنشاق هوای آلوده آسم، فشار خون، آلرژی، تنگی نفس و حملات قلبی، مغزی و انواع سرطان ها هستند.  همیتطور چشم ها که جزء اندام های حساس بدن به حساب می آیند. اگر در تماس مستقیم با ذرات آلاینده قرار بگیرند دچار سوزش و اشک می شوند.  سرب موجود در هوا نیز از عوامل بروز بیماری های پوستی نظیر حساسیت و اگزما است.

 

این بیماری ها ارتباط مستقیم با آلودگی و آلاینده هایی که در هوا موجود است، دارند. این آلاینده ها شامل انواع گاز های سمی از جمله سرب، منو اکسید کربن، اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد،  ذرات جامد معلق، هیدروکربن ها، مواد آلی و غیره می باشند.

گاهی به اشتباه دو عبارت دستگاه تهویه هوا و تصفیه هوا به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. درحالی که تاثیرات این دو روش پاکسازی هوا بر کیفیت هوای خانه کاملا متفاوت است. کیفیت هوای خانه را با میزان کربن دی‌ اکسید، ترکیبات آلی فرار (VOC) موجود در هوا، مقدار اکسیژن، دما، رطوبت و … اندازه گیری می‌کنند.

دستگاه تصفیه هوا

وقتی می گوییم تهویه هوا منظورمان توزیع هوای تازه به داخل فضای اتاق و ساختمان و خارج کردن هوای بی‌کیفیت از فضا است. روش‌های مختلفی برای تهویه هوا موجود است: یکی همان روش طبیعی است که باز کردن درها و پنجره‌ها برای افزایش گردش هوا است. استفاده از سیستم‌های تهویه هوای مکانیکی و استفاده از سیستم‌های هیبریدی دو راه دیگر هستند. میتوان از این روش ها استفادهی ترکیبی نیز کرد.

استفاده از تهویه هوا در قسمت‌هایی از خانه که مقدار زیادی آلاینده‌های ناشی از رطوبت وجود دارد، روش بسیار مناسبی برای پاکسازی هوا محسوب میشود. اما هوایی که  از بیرون به داخل می آید و جایگزین هوای داخل اتاق می شود، در بسیاری از روزهای سال ممکن است، خود میزان آلاینده های زیادی داشته باشد و در شرایط ناسالم قرار داشته باشد. بنابراین جایگزین کردن هوا از بیرون، خود ممکن است مشکلات را بیشتر کند.

دستگاه تصفیه هوا

در فرآیند تصفیه هوا، تمرکز بر روی جذب یا حذف ذرات آلاینده موجود در محیط قرار گرفته است. این ذرات آلاینده شامل موارد زیر می شوند: ویروس‌ها و باکتری‌ها، ذرات آلاینده، گازها و ذرات شیمیایی، گرد و خاک، کربن دی اکسید. انواع مختلفی از دستگاه‌های تصفیه هوا وجود دارد که از روش‌های مختلفی برای پاکسازی هوا استفاده می‌کنند. این دستگاه ها با استفاده از فیلترهای مختلف، آلاینده‌های موجود در هوا را از بین می‌برند.  و هوای محیط را تمیز می‌کنند.

هدف این دستگاه‌ها کاهش ذرات خطرناک  است، که باعث تشدید بیماری‌های تنفسی مثل آسم و حساسیت‌های مختلف می شوند. این دستگاه را افرادی که مشکل خاصی ندارند هم، برای حفاظت از سیستم ایمنی و تنفسی استفاده می کنند. میزان عملکرد مناسب دستگاه نیز به روش تصفیه و فیلترهای دستگاه تصفیه هوا بستگی دارد.

به طور کلی بهترین روش برای پاکسازی هوا خرید یک دستگاه تصفیه هوای مناسب، برای خانه است. در واقع استفاده از دستگاه تصفیه هوا در کنار تهویه هوا مناسب، برای تنفس هوای باکیفیت اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا با استفاده از یک دستگاه تصفیه هوای باکیفیت امکان از یین بردن تا ۹۹% آلاینده‌های موجود در هوا وجود دارد.

نحوه کار دستگاه تصفیه هوا چگونه است؟

به طور کلی دو دسته دستگاه تصفیه هوا در بازار وجود دارد. این دو نوع، هر یک از روش متفاوتی برای تصفیه هوا استفاده می‌کنند. در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

سیستم های تصفیه هوا غیرفعال -(Passive):

در این روش تصفیه، هوای محیط توسط فن به درون دستگاه کشیده می‌شود؛ هوا از منافذ فیلتر ها رد می شود.  آلاینده‌های موجود در آن جذب شده و هوای پاک از دستگاه خارج می‌شود. در این روش تصفیه همانطور که مشخص است، هیچ ماده جدیدی به محیط اضافه نمی‌شود.

سیستم های تصفیه هوا فعال (Active)-

این فرایند آلاینده ها را یونیزه می کند. در این دستگاه ها نیاز به تعویض فیلتر نمی باشد، ولی نکته مهم این است که در فیلتراسیون فعال گاز ازن تولید می شود. که افزایش غلظت گاز ازن در محیط موجب گلود درد، درد قفسه سینه و سرفه می گردد.  در این روش پاکسازی، دستگاه با تولید و اضافه کردن مواد جدید به محیط (مانند ازن) سعی دارد هوا را تصفیه کند. مواد تولید شده در محیط آزاد شده و با آلاینده‌ها واکنش می‌دهند و آن‌ها را به مولکول‌های بی‌خطر تبدیل می‌کنند.

جهت ارتباط با کارشناسان فروش آویسا بر روی آیکون واتساپ در پایین صفحه کلیک کنید.

 

 

مكان گيرنده

دستگاه تصفیه آب چند مرحله ای بخریم؟

مكان گيرنده

روش های تصفیه آب در دستگاه ها

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *