فیلتر دستگاه تصفیه هوا (بخش اول)

 فیلتر دستگاه تصفیه هوا (بخش اول)

فیلتر دستگاه تصفیه هوا

 

به طور کلی، نوع  و تعداد فیلترها از اهمیت بسیار اهمیت دارد. استفاده از چند فیلتر به صورت همزمان، باعث نتیجه بهتری در تصفیه هوا می شود. اگر شخص می خواهد یکآلاینده ی خاص در محیط اطراف خود را حذف کند، باید از نوع آلاینده مطلع شود تا بتواند فیلتر مناسب برای حذف آن را انتخاب نماید.

 

در دستگاه های تصفیه هوا از فیلتر های مختلفی میتوان استفاده کرد که در ادامه به معرفی هر یک از آن ها می پردازیم:

 

فیلتر اولیه یا پیش فیلتر، نخستین دیوار در برابر آلاینده ها( Pre-Filter )

نخستین خط دفاعی دستگاه های تصفیه هوا، فیلتر های اولیه هستند. فیلتر های اولیه به عنوان اولین سد در راه ذرات آلاینده وارد شده به دستگاه به حساب می آیند. این نوع فیلتر ها وظیفه ی جذب ذرات بسیار بزرگ مانند مو و پرز و دیگر آلاینده های درشت را دارند. این فیلتر قابل شستشو است.

 

بیشتر ذراتی که در این مرحله جذب می شوند دارای اندازه PM 10 هستند. ذرات با اندازه ۱۰ PM شامل ذرات مایع و یا جامد موجود در هوا می شوند که به دلیل سوختن ناقص ترکیبات هیدروکربنی یا احتراق سوخت موتورهای دیزلی، فعالیت‌های عمرانی و ساختمانی ،سوزاندن چوب و یا آلاینده‌های غیرگازی ایجاد می شوند و در هوا پخش می‌شوند. این ذرات به دلیل داشتن ابعاد بسیار کوچکی، می توانند به راحتی از مجاری تنفسی انسان عبور ‌کنند و باعث آسیب زدن به ریه و ایجاد ناراحتی‌های قلبی ‌شوند.

 

با استفاده از فیلتر های اولیه می توانید عمر فیلتر هپا و کربن اکتیو را افزایش دهید. در واقع اگر از یک پیش فیلتر باکیفیت استفاده نکنید،مجبور هستید مدام  فیلتر هپا و کربن اکتیو را تعویض کنید.

 

فیلتر پلاسمای الکترو استاتیک در دستگاه تصفیه هوا ( ESP ) :

 

 

این فیلتر از یک فیلتر آلومینیومی لانه زنبوری تشکیل شده است. فیلتر پلاسمای الکترو استاتیک در دستگاه تصفیه هوا با خاصیت بار الکتریکی ( الکتریسته ساکن ) ذرات باردار معلق در هوا را با صفحه آلومینیومی جذب می کند. تصفیه هوا در دستگاه های الکترواستاتیک دو مرحله دارد.

 

در مرحله اول ابتدا ذرات معلق به یک میدان الکتریکی با ولتاژ بالا  وارد می شوند و یونیزه یا باردار می شوند. در مرحله ی دوم این ذرات باردار شده توسط صفحات فلزی که دارای بار مخالف هستند جذب می شوند و از جریان هوا خارج می شوند. این فیلتر دارای قابلیت شستشو است و سبب افزایش عمر فیلتر هپا می شود.

 

فیلتر هپا، قلب دستگاه تصفیه هوا( HEPA Filter ):

نام این فیلتر از حروف کلمات High Efficiency Particular Arresting  تشکیل شده است و به معنی “توان بالای گرفتن ذرات” است. این فن آوری تصفیه هوا در ابتدای جنگ جهانی دوم برای محافظت از سیستم تنفسی سربازان طراحی شد تا ذرات گرد و غبار رادیواکتیو را از هوا حذف کند. از هپا به عنوان مهم ترین مرحله فیلتر دستگاه های تصفیه هوای خانگی یاد می کنند.

 

آلودگی در شهر های بزرگ مانند تهران از جنس ذرات بسیار ریز با اندازه PM 2.5  است.  این ذرات بسیار ریز توانایی عبور از دیواره رگ، و ورود به جریان خون انسان و ایجاد مشکلات متعددی را دارند. فیلتر هپا از جنس الیافی مانند پنبه، فایبرگلاس، فیبر و یا موادی با شبیه به آن ها است، و وظیفه جذب این ذرات بسیار کوچک را به عهده دارد. این ذرات شامل ویروس ها و باکتری ها نیز هست. فیلتر هپا در واقع فیلتری است که در اتاق‌های عمل جراحی در بیمارستان‌های پیشرفته نیز استفاده می‌شود.امروزه انواع مختلفی فیلتر تصفیه کننده هوا هپا در بسیاری صنایع از جمله املاک مسکونی، اداره‌ها تا شرکت‌ها و سازمان‌های پزشکی دیده می‌شوند.

 

یکی ازعامل های تاثیر گذار در کیفیت عملکرد فیلتر های هپا، اندازه فیلتر آن و یا درحقیقت حجم آن است. فیلتر هپا برخلاف ادعای برخی از تولیدکنندگان، قابلیت شست و شو ندارد و باید پس از پایان عمر، تعویض شود.

 

این نوع فیلترها به‌ تنهایی دود، مواد شیمیایی و دود سیگار را جذب نمی‌کنند؛ زیرا ذرات آن ها کوچک تر از قابلیت جذب دستگاه می باشد.

به همین دلیل لازم است نوعی از دستگاه تصفیه هوا را بخرید که دارای فیلتر کربن فعال نیز باشد و این مواد حساسیت زا را از بین ببرد.

 

ادامه مقاله

 

خرید فیلتر تصفیه آب در کرج

خرید فیلتر تصفیه آب در کرج

تصفیه آب 7 مرحله

تصفیه آب 7 مرحله

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *