آشنایی با فیلتر ممبران

فرایند تصفیه آب با ورود فیلتر ممبران به این عرصه باعث شد تا تغییر چشمگیری در کیفیت آب تصفیه شده ایجاد شود. پیش از ورود فیلتر ممبران به این عرصه، فیلترها به صورت پیش تصفیه عمل می کردند با به دام انداختن ذرات معلق از ورود آنها جلوگیری می کردند. امروزه دستگاه های تصفیه آبی که با استفاده از فیلتر ممبران تهیه شده اند، دستگاه تصفیه آب به روش اسمز معکوس نامیده می شوند.
فیلتر ممبران یکی از مهمترین و اصلی ترین فیلتر های به کار برده شده در دستگاه های تصفیه آب تخصصی می باشد. این فیلتر با عملکرد خود وبا دقت 0.0001 میکرون قادر است درصد بسیار بالایی از ذرات و املاح آب را حذف کرده و آبی سالم و قابل قبول عرضه کند. مراقبت از فیلتر و عملکرد با بازدهی بالا توسط فیلتر ممبران تحت شرایطی ایجاد می شود که لازم است با آن آشنایی داشته باشید.

اجزای تشکیل دهنده فیلتر ممبران

– فیلتر ممبران از اجزایی تشکیل شده است که عبارتند از:
– غشای نیمه تراوا ممبران و لایه های مکمل
– محدود کننده فاضلاب
– محفظه ممبران یا هوزینگ ممبران
– شیر آب تصفیه شده و شیر پساب
– اورینگ ها

انواع مختلف فیلتر ممبران

– فیلتر ممبران اولترافیلتراسیون یاUF
– فیلتر ممبران نانو فیلتراسیون یاNF
– فیلتر ممبرانRO

عملکرد فیلتر ممبران

فیلتر ممبران تشکیل شده از یک غشاء نیمه تراوا و بسیار ظریف که دور یک لوله پیچیده شده است. همانطور که گفته شد در روش اسمز معکوس با استفاده از این غشای نیمه تراوا فرآیند تصفیه آب صورت می‌گیرد. این غشاء نیمه تراوا با منافذی به اندازه لازم برای عبور آب بر اساس معکوس شدن اصل اسمز از عبور دیگر آلودگی های آب جلوگیری می کند. اصل اسمز بیان می کند که به طور طبیعی آب تمایل دارد که از سمتی با غلظت کمتر به سمتی با قدرت بیشتر عبور کند. مکانیسم های حرکت آب در طبیعت و بدن گیاهان و جانوران نیز به همین صورت شکل می گیرد.
در دستگاه تصفیه آب، آب پیش تصفیه شده توسط فیلتر الیافی، فیلتر کربن پودری و فیلتر کربن بلاک با فشار توسط پمپ وارد محفظه ممبران یا هوزینگ ممبران وارد می شود. محفظه طوری طراحی شده که تحمل فشار بالای آب را دارد. آب با غلبه فشار آب بر فشار اسمزی در جهت معکوس از غشاء ممبران عبور داده شده و با گذشتن از لایه های مختلف ممبران از عبور آلایندگی ها جلوگیری می شود. هر لایه از غشاء ممبران وظیفه خاصی در حذف آلایندگی ها بر عهده دارد.بنابراین با حذف ۹۹% از املاح محلول و غیر محلول،میکروارگانیسم ها،نیترات، نمک ها و هر آلاینده ای آبی گوارا در اختیار شما قرار می دهد.
آب تصفیه شده از شیر مجزایی از فیلتر خارج میشود . آب باقیمانده با غلظت آلاینده ی بالا که از فرآیند تصفیه درون محفظه ی ممبران باقی مانده است، از طریق مسیر جداگانه از فیلتر خارج شده و به فاضلاب منتقل می شود. به این آب ،پساب گفته می شود.
قطعه ای به نام محدود کننده فاضلاب در فیلتر وجود دارد که با نصب شدن در مسیر خروج پساب با تعیین میزان عبور پساب ، راندمان دستگاه را مدیریت می کند. ظرفیت خروجی این محدود کننده با توجه به کیفیت آب ورودی و قدرت تولید فیلتر ممبران تعیین می شود. وجود این محدود کننده باعث می شود که پساب سریعاً از فیلتر خارج نشده و زمان لازم برای عملکرد غشاء ممبران تامین شود.

استفاده از بالاترین توان فیلتر ممبران

برای بالا بردن راندمان فیلتر ممبران و همچنین مراقبت از آن لازم است که به مواردی توجه نموده و از رعایت آنها اطمینان حاصل کنید.
– اولین مسئله برای حفاظت از فیلتر ممبران، اطمینان از عملکرد فیلترهای پیشین است. در صورتی که فیلترهای قبل از فیلتر ممبران اصل نبوده و یا در زمان مناسب تعویض نشده باشند، نمی‌توانند تمام ذرات گل و لای و آلاینده‌های فیزیکی را حذف کنند. باقی ماندن این آلاینده ها فشار زیادی به غشای ممبران آورده و به دلیل حساسیت این غشا، فیلتر شما خیلی زود خراب میشود.

– کیفیت پمپ تصفیه آب بسیار مهم است. چرا که پمپ تصفیه وظیفه دارد که آب را در فشار مشخصی وارد فیلتر کند و این فشار را همواره بالا نگه دارند. در صورتی که پمپ دستگاه ضعیف بوده و قابلیت تامین فشار لازم را نداشته باشد، راندمان فیلتر کم شده ، آب به درستی تغلیظ نمی شود، خروجی آب تصفیه شده کاهش یافته و به دلیل رسوب املاح، فیلتر خراب می شود.

– وجود قطعه ی محدود کننده فاضلاب بسیار مهم است چرا که این محدود کننده با تعیین میزان پساب خروجی بازدهی دستگاه را مدیریت می کند. به این صورت که اگر میزان پساب خروجی کمتر از مقدار لازم باشد فشار ایجاد شده در فیلتر ممبران باعث می شود فیلتر سریعاً خراب شود و در صورت خروج بیش از حد و سریع پساب راندمان دستگاه کاهش می یابد.

– برخی ناخالصی ها مانند ویروس‌ها از ابعادی کوچکتر از ابعاد آب برخوردارند بنابراین از منافذ فیلتر ممبران عبور می کنند. به همین دلیل گفته می‌شود فیلتر ممبران ۹۹ درصد از موارد را حذف میکند. کامل شدن عملکرد هر فیلتر در کنار فیلتر های دیگر تصفیه آب شکل می گیرد. حذف ذراتی مانند ویروس ها توسط فیلتر یووی صورت می گیرد.