آلودگی هوا و تاثیر آن بر بیماری های قلبی

آلودگی هوا نه تنها برسلامت افرادی که دارای بیماری های قلبی هستند تاثیر دارد بلکه افراد سالم را نیز دچار مخاطرات فراوان خواهد نمود. طبق پژوهش های به عمل آمده ، میزان مرگ و میر افراد بر اثر نارسایی قلبی ،در شهرهای بزرگ و آلوده به مراتب بیشتر از شهرهای کوچک و روستاهاست. موضوع قابل توجه این است ،که آلودگی هوا در کوتاه مدت ،احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را در افرادی که مستعد پذیرش آن هستند افزایش می دهد.

نارسایی قلبی

آلودگی هوا که ناشی از آلاینده های محیط ،سوخت های فسیلی و ریز گردهاست می تواند به طرق مختلف روی بیماری های قلب و عروق اثر گذار باشد ؛به طوریکه می تواند سیستم سمپاتیک ،تشدید تصلب شرائین و فشار خون ،تاثیر مقاومت در برابر انسولین ،اختلال در عملکرد قلبی ،ایجاد آریتمی های قلبی و افزایش احتمال سکته قلبی و یا نارسایی قلبی را به همراه داشته باشد. همینطور می تواند بر روی عروق محیطی بدن نیز تاثیر بگذارد.

***

در زمان تشدید آلودگی هوا ،وارونگی دماو هجوم ریز گردها افرادی که سابقه ی بیماری های قلبی دارند بیشتر در معرض خطر قرار می گیرند .افرادی باسابقه تنگی عروق کرونر،نارسایی قلبی ،فشار خون بالا و یا دارای آریتمی قلبی با قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا احتمال شدت گرفتن علائم و یا حاد شدن بیماری در آنان وجود دارد. افراد گروههای پر خطر همانند زنان باردار،کودکان ،سالمندان،افرادی که نقص ایمنی دارند و افراد دیابتی نیز در شرایط بحران آلودگی هوا شدیدا در معرض خطر هستند.

عوارض قلبی می تواند بر اثر یک ساعت قرار گرفتن در معرض آلودگی شدید هوا بوجود بیاید. این عوارض گاهی به شکل سردرد ،حالت تهوع ،سر گیجه ،تنگی نفس ،درد قفسه سینه ،افزایش فشار خون و حتی تپش قلب ایجاد می شود.

طی تحقیقات بسیاری که در مورد آلودگی هوا انجام شده است پروفسور توماس مونزل اظهار داشت: «ما بیشتر نسبت به گرد و غبار احساس نگرانی می کنیم چرا که اندازه ذرات به کوچکی ویروس ها هستند.هنگامی که مواد فوق پرتویی در معرض استنشاق قرار می گیرند ،فورا از طریق ریه ها وارد جریان خون می شوند و توسط عروق جذب شده و باعث التهاب موضعی می گردند.» او در ادامه چنین گفت: «این التهابات در نهایت باعث بروز تصلب شرائین شده که منجر به ایجاد بیماری های قلبی عروقی،سکته قلبی حاد،و نارسایی قلبی می شود. با توجه به انتشار گازهای دیزلی که در حال حاضر در کارخانه ها ،کارگاهها و برای سوخت خودرو ها مورد استفاده قرار می گیرد، نتایج تحقیقات بسیار نشان داده که ذرات جامد و دی اکسید نیتروژن تاثیر منفی بر عملکرد قلب خواهند داشت.»

***

از آن جهت که پاکیزه نگه داشتن محیط شهری کاری بسیار مشکل است و سیاست های کلان و بزرگ اقتصادی و اجتماعی را می طلبد ؛بهترین راه این است که فضاهای بسته مثل خانه ها ،ادارات ،مدارس ،مهدهای کودک ،فضاهای دانشگاهی و بانک ها از آلودگی مصون کنیم. بهتر است در فضاهای سر بسته از تهویه مناسب استفاده شود.
بهترین و مناسب ترین روش استفاده از دستگاه تصفیه هواست ،که دارای فیلترهای پاک کننده هوا می باشد.این بهترین راه برای در امان نگه داشتن افراد پر خطر در برابر آلودگی هواست.
برخی از دستگاههای تصفیه هوا،آلودگی ناشی از سوخت های دیزلی را پاکسازی می کنند ؛علاوه برآن این دستگاهها می توانند آلودگی های بسیار ریز محیط را جذب کنند. به این روش افراد پر خطر می توانند از مزایای یک زندگی سالم و هوای پاک و سالم بهره مند گردند.

مشاوره و خرید بهترین و مناسب ترین دستگاه تصفیه آب در آویسا کالا