افزایش بازدهی دستگاه تصفیه آب با کاهش پساب

فناوری اسمز معکوس به خاطر ویژگی های منحصر به فرد و قدرت بالا در تولید آب با کیفیت سبب برتری دستگاه های تصفیه آب با فیلتر ممبران درمیان دیگر دستگاه ها شده است. همانطور که میدانید فیلتر ممبران با تکیه بر فناوری اسمز معکوس تا ۹۹ درصد ناخالصی ها و املاح آب را حذف می نماید. وجود این نسل از دستگاه های تصفیه آب سبب شده با نگرانی های مردم از بابت کیفیت آب آشامیدنی به طور چشمگیری کاهش یابد. چرا که این فیلتر قادر است علاوه بر حذف آلودگی‌ها، املاح آب که عامل ایجاد سختی آب و نگرانی بسیار از مردم شده است را حذف نمایید. اما در این میان دغدغه ای به نام پساب وجود دارد.

افزایش بازدهی دستگاه تصفیه آب با کاهش پساب

پساب یا دور ریز آب زیاد در روش اسمز معکوس

با تمام مزایای یاد شده از دستگاه های تصفیه آب به روش اسمز، این روش یک عیب بزرگ دارد. پساب یا دور ریز آب باقیمانده آب وارد شده به دستگاه است که پس از گذشتن از فیلتر های مختلف تغلیظ شده و با املاح و آلودگی‌های بسیار بیشتر از آب اولیه به فاضلاب آب ریخته می شود.

وجود پساب از دو جهت عیب محسوب میشود: 1 تغلیظ آب رها شده در طبیعت و 2 اسراف آب

جالب است بدانید که در دستگاه های تصفیه آب خانگی تولید پساب به طور میانگین ۷۰% آب تولیدی می باشد. در مقادیر بالا این درصد مقدار زیادی آب محسوب می شود و با توجه به بحران کم آبی قابل چشم پوشی نمی باشد. از سوی دیگر استفاده از آب با کیفیت سلامتی بدن امری ضروری است. بنابراین بهترین راهکار پیدا کردن روشی برای کاهش و پساب تولیدی توسط دستگاه می باشد.

 

کاهش پساب تولید شده توسط دستگاه تصفیه آب

به طور کلی در اکثر موارد تولید پساب زیر به دلیل خرابی یکی از قطعات دستگاه و یا کیفیت و عملکرد این فیلتر ها می باشد. در بخش عیب یابی دستگاه تصفیه آب به ‌طور مفصل در مورد حالات مختلف عملکرد نادرست دستگاه تصفیه آب صحبت نموده ایم. در این مقاله عوامل افزایش پساب را بررسی می نماییم.

از مهمترین عوامل زیاد بودن پساب خرابی قطعات دستگاه مانند: شیر برقی، محدود کننده فاضلاب، شیرهای یکطرفه، فیلتر ممبران، گیج فشار و… می باشد.

* در زمان روشن بودن باید جریان فاضلاب (پساب) برقرار باشد و پس از از خاموش شدن دستگاه قطع شود. در زمان خاموش بودن دستگاه لوله ی خروجی پساب را چک کنید. در صورت قطع نشدن حساب شیر برقی یا شیرهای یکطرفه خراب می باشد.(خاموش و روشن شدن پی در پی دستگاه تصفیه آب می تواند یکی از نشانه های خرابی شیرهای یکطرفه و شیر برقی باشد.)

 

فیلتر با کیفیت بخرید

خرید فیلتر ممبران با کیفیت پایین باعث می شود که بازدهی دستگاه کاهش یافته و پساب بیشتری تولید شود.

 

میزان تولید آب تصفیه شده و خروجی پساب را کنترل کنید.

میزان آب خروجی به فاضلاب و آب تصفیه شده از تناسب مشخصی پیروی می کند. به عنوان مثال در شرایطی که شیر مخزن بسته باشد آب خروجی از شیر برداشت به طور مستقیم تولید شود به ‌طور میانگین باید یک ظرف یک لیتری طی ۵ دقیقه پر شود. در چه شرایطی پساب تولیدی نباید بیش از 3 لیتر باشد. در صورتی که آب تصفیه شده کمتر تولید شود و یا پساب افزایش یابد ،عملکرد قطعاتی مانند فیلتر ممبران و یا محدود کننده فاضلاب دچار اختلال می باشد.

فشار تولید شده توسط پمپ

فشار نمایش داده شده گیج روی دستگاه برای دستگاه های خانگی در زمان خاموش بودن دستگاه صفر و در زمان روشن بودن بالاتر از ۵۰ باشد. فشار کمتر باعث می‌شود آب با فشار کمی به فیلتر ممبران برسد و بازدهی آن کاهش یابد. کم بودن فشار می ‌تواند به دلیل ضعیف شدن پمپ و یا آب ورودی ساختمان باشد.

*** با در نظر گرفتن این راهکار ها قادر خواهیم بود از اتلاف بیش از حد آب به فاضلاب جلوگیری نماییم.***