افزایش طول عمر دستگاه تصفیه آب

یکی از مسائلی که پس از خرید دستگاه تصفیه آب به آن بر میخوریم تعویض فیلتر های دستگاه تصفیه آب و مراقبت از آن به عنوان یکی از اجزا پرکاربرد،مهم وتا حدودی قیمتی خانه می باشد.معمولا در هنگام خرید و نصب دستگاه های تصفیه ی آب زمان تعویض همه ی فیلتر های به کار برده شده در آن به ما اطلاع داده می شود اما این زمان بندی ها تا چه حد دقیق هستند؟بر چه اساس اندازه گیری می شوند؟ آیا میزان آب مصرفی و کیفیت آب ورودی دستگاه بر زمان تعویض فیلتر تاثیر خواهد گذاشت؟آیا تعویق در تعویض فیلتر عمر دستگاه را کاهش می دهد؟

همچنین مسئله ی دیگری که مطرح می شود این است که درصورت عدم استفاده از دستگاه آیا تاریخ انقضای مشخصی برای انواع فیلتر ها وجود دارد؟ اینها سوالات رایجی هستند که عموما پس از خرید دستگاه تصفیه آب با آنها بر میخوریم و در اینجا قصد داریم در مورد آنها توضیحاتی ارائه کنیم.

فیلتر های تعبیه شده در دستگاه تصفیه آب تعیین کننده ی تعداد مراحل آن هستند لذا با توجه به نوع و چند مرحله بودن دستگاه باید درمورد طول عمر انواع فیلتر ها اطلاع داشته باشید.اطلاعات دقیق تر عملکرد انواع فیلتر در مقاله فیلترها.
تاریخ انقضا فیلتر ها عموما مربوط به میزان آب تصفیه مصرف شده در زمان مشخص است.

فیلتر های الیافی یا پلی پروپیلن

این نوغ فیلتر از الیاف فشرده تشکیل شده است که ذرات معلق و گل و لای را از آب ورودی به دستگاه تصفیه آب را جداسازی می کند و باعث ایجاد شفافیت و زلالی در آب خواهد شد .محفظه ی اطراف آن شفاف و قابل مشاهده بوده وسبب می شود میزان آلودگی و اشباع فیلتر دیده شود.این فیلتر تاریخ انقضای دقیقی ندارد و می توان از آن تا مدتها استفاده کرد اما با گذشت زمان سخت و خشک شده و در صورتی که آب ورودی به دستگاه خیلی گل آلود و کثیف باشد عمر آن و کیفیت آب خروجی کاهش می یابد.درصورت تغییر رنگ به قهوه ای تیره ،فیلتر از ناخالصی اشباع شده است.زمان تعویض حدودی این فیلتر حدود 6 ماه می باشد.

فیلتر کربن فعال و کربن بلاک

فیلتر کربن فعال و کربن بلاک فیلتر های مرحله ی دو وسه دستگاه هستند .آنها طعم آب را تغییر داده و عواملی مانند کلر را از آب آشامیدنی حذف میکنند.فیلتر شماره ۲ و ۳ از نظر عملکرد تشبهاتی دارند و مکمل هم عمل میکنند .به بیان ساده تفاوت عمده ی آنها در سایز ذارات فیلتره می باشد.

عمر تقریبی این فیلترها چیزی در حدود ۴ تا ۶ ماه می باشد.و لازم است که فیلترهای پلی پروپیلن، کربن فعال و کربن بلاک هر سه با هم تعویض شوند.

فیلتر ممبران

اصلی‌ترین و مهمترین مرحله تصفیه آب در دستگاه های با سیستم اسمز معکوس در فیلتر ممبران شکل می گیرد.  به شما در افزایش طول عمر دستگاه، صرفه جویی در هزینه ها و کیفیت بالای آب تصفیه شده کمک می کند. طول عمر فیلتر ممبران با انجام تست تی دی از آب خروجی دستگاه تصفیه مشخص می شود همچنین عمر این فیلتر به میزان سختی آب منطقه نیز بستگی دارد در صورتی که فیلتر های قبل از آن در تاریخ درست تعویض شوند تا ۲ سال هم می رسد. محافظت است این فیلتر به دلیل عملکرد و هزینه آن بسیار مهم است.

فیلتر پنجم یا کربن خطی

تعویض این فیلتر در شرایط استاندارد از آب مصرفی در حدود ۱۵۰۰ گالن آب در حدود ۱۲الی ۱۸ ماه می باشد. همچنین این فیلتر گیاهی می باشد.

فیلتر ششم یا مینرال

فیلتر مینرال املاح مفید مانند کلسیم، منیزیوم ، سدیم و پتاسیم را که در مرحله اسمز معکوس توسط فیلتر ممبران تصفیه شده بود به آب بر می گرداند زمان تعویض این فیلتر مانند فیلتر پنجم می باشد. همچنین بهتر است فیلتر مرحله ۴،۵،۶ به طور همزمان تعویض شوند.

فیلتر قلیایی

این فیلتر باعث افزایش پی اچ و قلیایی شدن آب شده و معمولا تایک سال عملکرد خوبی دارد.
عدم تعویض به موقع هر کدام از فیلترهای تصفیه آب صدماتی به دستگاه وارد می کند که عمده ی این آسیب ها به فیلتر ممبران وارد خواهد شد.
از عوارض تعویض نشدن به موقع فیلتر پلی پروپیلن تغییر طعم و رنگ آب، رسوب عناصر آب در شلنگ های تصفیه آب، رسوب در مخزن و فشار آمدن به دیگر فیلتر ها می باشد.
تعویض فیلتر کربن فعال در زمان صحیح به شما در محافظت است فیلتر ممبران از اثرات ناشی از کلر کمک می کند مهم است که در این فیلتر ها از کربن های فعال پایه گیاهی استفاده شود.استفاده از کربن های بی خاصیت و تاخیر در تعویض فیلتر سبب عدم جذب کلر و ذرات بزرگ تر از 5 میکرون شده و می تواند سبب پارگی ممبران شود.

در صورت کیفیت خیلی بد در آب ورودی ممکن است فیلترهای دستگاه پیش از موعد گفته شده نیاز به تعویض پیدا کنند. راه هایی برای تشخیص زود هنگام این مسئله وجود دارد که از آسیب های احتمالی به دستگاه جلوگیری کنیم. در حین استفاده از دستگاه به عواملی مانند مزه آب ، رنگ و ظاهر آب و میزان و سرعت جریان آب عبوری از دستگاه توجه کنید.

تغییر مزه آب تصفیه شده به شما یادآوری می کند که زمان تعویض فیلترهای کربن فرا رسیده است.
تغییر ظاهر آب و از بین رفتن زلالی و شفافی اب خروجی می ‌تواند نشانگر زمان تعویض فیلتر پلی پروپیلن باشد.
دستگاه تصفیه آب عموماً آب را در طی زمان مشخصی تسویه می کند افزایش زمان این پروسه می تواند نشانگر فرسودگی و یا اشباع شدن فیلترها باشد.

به دلیل عملکرد خاص فیلتر ممبران و نبود علائم مشهود از تغییر عملکرد آن بهتر است پس از گذشت زمان مقرر با کمک یک دستگاه تی دی اس سنج، تی دی اس آب ورودی ساختمان و آب خروجی از دستگاه تصفیه را بسنجید در صورت بالا بودن سختی آب خروجی زمان تعویض فیلتر ممبران فرارسیده است.

 

جهت خریدانواع فیلتر ها با تیم آویسا کالا در ارتباط باشید.