انواع فیلترهای ممبران و اهمیت اصل بودن فیلتر

 

فیلترهای ممبران بر اساس شکل ظاهری و دقت در تصفیه آب دسته بندی می شوند.

بر اساس شکل ظاهری فیلتر های ممبران در دو نوع هوزینگی و خطی وجود دارند. فیلترهای ممبران هوزینگی یا کارتریجی از رایج ترین و پر استفاده ترین فیلتر های ممبران در دستگاه های تصفیه آب میباشند. شکل ظاهری این نوع از فیلتر ممبران به گونه ای است که فیلتر در یک محفظه با رنگ مات و معمولاً سفید قرار گرفته و فیلتر ممبران قابل مشاهده نمی باشد. از مزایای فیلتر هوزینگی می توان به تعویض آسان و قابلیت استفاده ی مجدد محفظه ی آن اشاره نمود.

از فیلترهای ممبران خطی کمتر در دستگاه های تصفیه آب استفاده می شود که یکی از دلایل آن وجود ابعاد و اشکال مختلف آن و و قابل نصب نبودن بر همه نوع دستگاه می باشد. این نوع فیلتر قیمت بالاتری نسبت به فیلتر هوزینگی دارد و از لحاظ دستیابی کمیاب تر است.

برخلاف فیلتر هوزینگی تعویض سخت تری دارد و در زمان تعویض به دلیل نداشتن محفظه و وجود تنها یک لایه بر روی فیلتر ممبران اصلی، کل فیلتر تعویض میشود.
با گذشت زمان و افزایش رغبت مردم به خرید دستگاه تصفیه آب و همچنین آگاهی به عملکرد خاص دستگاه های اسمز معکوس که توسط فیلتر ممبران انجام می شود، کیفیت ها افت کرده و افرادی سودجو در تلاش هستند فیلترهای تقلبی به جای فیلترهای اورجینال به مردم ارائه کنند. با آگاهی به ویژگی های فیلتر مرغوب می توان دریافت که فیلتر خریداری شده اصل است یا خیر.

به جز موارد بدیهی خرید از فروشگاههای قابل اعتماد و توجه به استانداردها، دقت به واقعی بودن قیمت فیلتر خریداری شده نیز به شما در هنگام خرید به تشخیص اصل یا تقلبی بودن فیلتر کمک می کند. خرید فیلتر با قیمت خیلی پایین تر صرفه اقتصادی ندارد چون به جز عملکرد غیر استاندارد به بقیه ی فیلتر ها نیز آسیب وارد می کند.

ویژگیهای فیلتر مرغوب

1- مواد اولیه مرغوب و مورد تایید: فیلتر در مدت زمان طولانی و جلوگیری از رشد میکروارگانیسم ها، درون بسته های فیلتر مواد نگهدارنده و ضد میکروب استفاده میکنند. اگر در زمان نصب کردن بسته های فیلتر بوی مانند ماندگی یا بوی بد استشمام کردید آن یک فیلتر تقلبی بوده و بدون حضور مواد ضد میکروبی بستری را برای رشد میکروارگانیسم ها فراهم کرده است.

2- میزان آبدهی فیلتر ممبران: همانطور که میدانید پروسه فیلتر را توسط فیلتر ممبران زمان بر است است و به همین دلیل آب درون مخزن ذخیره می شود اما زمان تصفیه آب توسط فیلتر ممبران قابل محاسبه می باشد. معمولان توانایی تولید آب توسط فیلتر در طول ۲۴ ساعت بر روی آن نوشته شده است به عنوان مثال اگر روی فیلتر عدد ۵۰ گالن نوشته شده باشد یعنی این فیلتر توانایی تولید ۵۰ گالن آب تصفیه شده در ۲۴ ساعت را دارد که معادل حدود ۱۸۰ لیتر می باشد. قطعاً بر روی فیلتر های تقلبی نیز همین اعداد نوشته شده اند اما با یک محاسبه ساده و دقت در یک شبانه روز میتوانید میزان واقعی آب تولید شده را حساب کنید.

روش فهمیدن آن به این گونه است که اگر قرار بود مخزن طی یک ساعت پر شود طی حدود ۲ تا ۳ ساعت زمان خواهد برد. در طی این زمان بیشتر آب به فاضلاب میرود و همچنین به پمپ و سایر فیلترها فشار وارد خواهد شد.

3- کیفیت آب خروجی: با توجه به اینکه فیلتر ممبران وظیفه حذف تمام املاح و آلایندگی های آب را دارد با اندازه گیری سختی آب خروجی می توانید میزان عملکرد فیلتر آب را بسنجید. هرچه سختی آب تصفیه شده بالاتر باشد کیفیت فیلتر ممبران ضعیف تر بوده است.
در پایان مهمترین نکته این است که در هنگام خرید با آگاهی و اطلاعات خود تصمیم بگیرید نه تبلیغات فروشنده.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره فیلتر های اصل و تقلبی با تیم فنی آویسا کالا در ارتباط باشید.