بطری آب معدنی چه تاثیری در مرغوبیت آن دارد?!

 

آیا تاکنون به علامت بازیافت و عدد درج شده در میان آن در زیر پا بطری ها و ظروف پلاستیکی توجه کرده‌اید?!
کیفیت بطری آب معدنی میزان سلامتی آب درون آن تاثیر به سزایی دارد. البته همانطور که می دانید بطری آب کیتی بهتر است ترجیحاً بیش از یکبار استفاده نشده و از ریختن مواد داغ درون آن اکیداً خودداری کنید.
در زیر بطری ها و ظروف پلاستیکی علامت مثلث بازیافت و عددی از ۱ تا ۷ درون آن درج شده است که بیانگر بازیافت پذیری، کیفیت و مرغوبیت مواد اولیه می باشد.
√ بطریهای با کد ۱ نشانگرهای ترکیب پلی اتیلن تر فتالات یا PETE است که رایجترین نوع در دنیا برای تولید آب معدنی است.
( البته لازم به ذکر است بهترین نوع پلیمر هم در اثر تابش نور خورشید گرم و سرد شدن و استفاده طولانی مدت باعث ایجاد مواد جانبی می‌شود که خود مسبب بیماریهای می باشد.)
این ترکیب عموماً نوشیدنی ها، ظرف سس بطری آبمیوه، بطری روغن مایع و… استفاده می شود
√ کد ۲ ترکیب پلی اتیلن سنگین است که در ساخت بطری های مات نظیر شیر، سفید کننده و ضدعفونی کننده، روغن خوراکی، انواع شامپوها، بسته بندیهای لبنیات، پاکت خرید و… استفاده می شود که به خودی خود بی خطر است و محیط زیست هم آسیب نمی رساند امابا استفاده مداوم و تغییر دمای آن خطرناک است.
√ کد ۳ پلی وینیل کلراید یا PVC می باشد این نوع پلاستیک، در اسباب بازی ها لوله های تاسیسات، بطریهای محلولهای ضدعفونی و… استفاده می شود. به دلیل وجود کلرین شدن و سوزاندن آن به شدت خطرناک است و عمدتاً به سختی بازیافت می شود.
√ کد ۴ مربوط به پلی اتیلن سبک و بی خطر است و در محصولات قابل انعطاف مانند کیسه های خرید ونان، کیسه جاروبرقی و… استفاده می شود ترکیبی بی خطر است.
√ کد ۵ مربوط به پلی پروپیلن یا pp است و در مواد غلیظ مانند ماست و سس کاربرد دارد. با وجود بی خطر بودن برای آب معدنی مناسب نیست. این ترکیب در مجاورت با مواد داغ خطر ایجاد نمی کند.
√ کد ۶ مربوط به پلی استایرن یاPS است که حاوی ماده استیرن که ماده ای به شدت خطرناک است و در مجاورت با مواد داغ تولید می‌شود و به اعصاب آسیب میزند. ترکیب در تهیه ظروف یکبار مصرف و عمدتاً بسته بندی های مواد غذایی،تخم مرغ ،دارو و… کاربرد دارد
√ کد ۷ با عنوان other یک عمدتاً غیر قابل بازیافت است و در مصارف چند بار مصرف کننده بطری های ۱۰ و ۲۰ لیتری آب استفاده می شود تحقیقات نشان داده است که این نوع پلاستیک حاوی بیسفنولA است موجب اختلال هورمونی و کاهش تدریجی هورمون استروژن در زنان شود.
* توجه کنید که خطرناک بودن پلاستیک ها را نمی‌توان به روند افزایشی این اعداد نسبت داد به عنوان مثال کد ۳ به مراتب از کد ۴ در نگهداری آب خطرناک تر است.