تاثیر آلودگی هوا بر سلامتی

میزان تاثیر آلودگی هوا به عوامل متفاوتی ربط دارد ؛که از جمله این عوامل می توان به مواد آلاینده موجود در هوا،غلظت آلاینده ها ومیزان ورود آلاینده ها به ریه اشاره نمود.

تاثیر آلودگی هوا بر سلامتی

افرادی که در شهرهای پر جمعیت و صنعتی زندگی می کنند،ممکن است علائمی از قبیل گرفتگی مجاری تنفسی ، سرفه های مکرر، گرفتگی بینی را داشته باشند. اما در افرادی که مبتلا به مشکلات و بیماری های تنفسی هستند، در مواقع آلودگی بالا ،علائم شدیدتری مانند آسم و یا بیماری مزمن انسداد ریه را بروز دهند. افراد مبتلا به آسم در مواقعی که غلظت آلاینده ها بالاست ،ممکن است دچار حملات آسمی شوند و به ناچار باید اسپری استنشاق کنند.

*

دانشمندان دریافته اند افراد سالم در تماس طولانی مدت با آلودگی هوا می توانند مبتلا به بیماری های تنفسی ،حساسیت های مزمن ،آسم و یا مشکلات ریوی گردند. شواهدی وجود دارد که آلودگی هوا برای مدت زمان زیاد می تواند منجر به سرطان ریه گردد.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که ، اگر نوزادان و خردسالان در حال رشد در معرض آلودگی هوا باشند،در روند رشد ریه هایشان اختلالاتی به وجود خواهد آمد.
افراد مختلف واکنش های گوناگونی را نسبت به آلودگی هوا بروز می دهندو ممکن است بعضی از افراد بیشتر تحت تاثیر خطرات ناشی از آلودگی باشند.

آلودگی هوا برای کودکان ،کسانی که مشکلات ریوی و یا قلبی و یا کبدی دارند ،همچنین برای سالمندان خطرناک تر خواهد بود.افراد سالمی هم که طولانی مدت در معرض آلاینده های سمی باشند ،ممکن است دچار تنگی نفس یا سرفه گردند.

*

هر ساله پاییز و زمستان در شرایط سرد شدن و پدیده وارونگی هوا افراد بیشتری در معرض خطر آلودگی هواهستند .در شرایط اضطرار دست اندرکاران حوزه سلامت و وزارت بهداشت ،از نفس کشیدن مردم در چنین هوایی ابراز نگرانی داشته و همواره توصیه کرده اند که از تردد در معابر و خیابان ها خودداری شود. در همین حال سازمان بهداشت جهانی با اعلام اینکه آلودگی هوا تهدیدی مهم برای سلامت کودکان و بزرگسالان به شمار می رود،نسبت به عوارض آلاینده ها اعلام خطر و هشدار نموده است.

-سیستم تنفسی اولین بخش از بدن انسان است که در تماس مستقیم با آلودگی هواست و ریه مسئول جذب اکسیژن هوا و دفع دی اکسید کربن خون می باشد. به این جهت زمانیکه غلظت آلاینده ها بالاتر از توان تصفیه ریه باشد، وارد جریان خون می گردد و عوارض جبران ناپذیری برای بدن انسان دارد ؛عوارضی همچون اختلال در انتقال اکسیژن به بافت های بدن ،افزایش ضربان قلب ،سکته قلبی ، کاهش ظرفیت شش ها ،آسم ، برونشیت و سرطان ریه برای انسان به وجود می آید.

*

آلودگی هوا ضریب هوشی کودکان را کم می کند .همچنین کم خونی و کمبود ویتامین D در اثر آلودگی ایجاد می شود.

-پدیده وارونگی هوا ،فلزات سنگینی همچون سرب را به سطح پایین تری می کشاند و کودکان به دلیل قد کوتاه بیشتر از دیگران در معرض سرب هستند.

آلودگی هوا می تواند سیستم ایمنی کودکان را دچار اختلال کند.

-بیشتر مردم فکر می کنند آلودگی و عوارض ناشی از آلاینده ها فقط مربوط به فضای باز است.اما تحقیقات بسیار ثابت کرده است که اکثر مواد سمی موجود در فضای باز ،در فضای خانه هم وجود دارد.در خانه یا محل کار آلاینده ها می توانند به طور جدی بر سلامتی تاثیر گذار باشد.

-استفاده از دستگاههای تصفیه هوای خانگی بر پاکسازی محیط خانه تاثیر مهم و موثر دارد.

مشاوره و خرید بهترین و مناسب ترین دستگاه تصفیه آب در آویسا کالا