تاثیر سلامت آب بر سلامت انسان

امروزه با افزایش جمعیت مشکلات زندگی شهری مصرف آب سالم به دلیل تاثیر مستقیم آن بر سلامت بدن باید در اولویت اول در خانواده باشد. آب سالم از جنبه های مختلفی سنجیده می شود و برای رسیدن به آن باید مراحلی را را طی کرد که شامل:

عاری شدن آب از گل و لای و شن و ماسه، حذف عوامل سختی آب، تعادل مواد معدنی به منظور حفظ ضروریات و حذف سنگینی آب،عاری شدن آب از همه عوامل بیماری زا، حذف کلر باقیمانده در آب و قرارگیری آب در محدوده پی هاش استاندارد ،می باشد. چگونگی و لزوم رسیدن به این استانداردها را در مراحل تصفیه آب مطالعه کنید.

همانطور که میدانید درصد زیادی از بدن ما را آب تشکیل می دهد و به طور مستقیم در عملکرد و سلامت ارگانهای داخلی و خارجی موثر است. مصرف آب بدون رعایت شدن هر یک از استاندارد ها مشکلاتی را برای بدن ما ایجاد می کند که به طور عمده تاثیرات آن بر اعضای مهمی مانند ریه ، دستگاه گوارش ، کلیه و پوست اختلالاتی همراه دارد.

تاثیر آب برکلیه

بر کسی پوشیده نیست که نوشیدن آب از بهترین و مهم ترین عوامل سلامت کلیه و مجاری ادرار است همچنین کاهش عواملی مانند نمک ،پروتئین و شکر که به دلیل فرایند دفع آنها می توانند سبب رسوب کلسیم و افزایش ریسک ایجاد سنگ کلیه شوند نیز از عوامل مهم سلامت کلیه هاست.

اطلاع از تاثیر آب مصرفی بر کلیه بسیار مهم است،چرا که خود آب نباید عاملی برای تهدید سلامت محسوب شود. در مورد کیفیت و تفاوت سختی و سنگینی آب به طور جداگانه و کامل توضیح دادیم و آنچه لازم است که اینجا به آن اشاره شود این است که عاملی از آب می‌تواند سبب ایجاد سنگ کلیه شود سنگینی آب است.به عبارتی به همراه داشتن مواد معدنی و رسوبات شسته شده ای که آب از مسیر با خود به همراه دارد می ‌تواند در پروسه فیلتر شدن توسط کلیه ها در طولانی مدت با رسوب در کلیه باعث ایجاد سنگ شود.عموما منابعی که منشاء سخت شدن آب هستند عبور آب لایه های زیرزمینی حاوی کلسیم و منیزیم می باشد.

طبق تحقیقات انجام شده ،محققان معتقدند که عناصر موجود در آب در موارد نادری می توانند به ایجاد سنگ کلیه منجر شوند ولی می توانند افراد مستعد و کسانی که در پروسه درمان هستند را تحت تاثیر قرار دهد. این موضوع به این معناست که سنگینی آب برای افرادی که سابقه ی تولید سنگ را دارند ،در ایجاد سنگ از لحاظ ارثی مستعد هستند وافرادی که در پروسه ی درمان هستند و به عنوان مثال سنگ با درمان خرد شده ولی هنوز در کلیه موجود است، خطرناک تر است.

سلامت دستگاه گوارش

همانطور که میدانید یکی از نتایج ناشی از استرس اسیدی شدن محیط بدن است. استرس و عوامل محیطی این چنین گذشته از تاثیر مستقیم خود بر فعالیت دستگاه گوارش با افزایش حالت اسیدی محیط بدن فعالیت دستگاه گوارش را دچار اختلال می کند. بیشترین تاثیر آب مصرفی برای دستگاه گوارش ph آن است.

در مقاله روش های تصفیه آب در دستگاه ها مشکلات ناشی از اسیدی بودن آب و الزام مصرف آب قلیایی شرح داده شده است.
مصرف مواد و آب اسیدی با کند کردن حرکات دودی دستگاه گوارش به خصوص روده ها در عملکرد آن ها اختلال ایجاد کرده و باعث ایجاد یبوست میشود. همان طور که می دانید یبوست یکی از اختلالات گوارشی شایع در افراد است که عملکرد افراد را تحت الشعاع قرار می دهد. علاوه بر آن یبوست از دلایل ایجاد چاقی، زخم در روده ها، هموروئید(بواسیر)، فیشر و در صورت مزمن شدن در سنین بالاتر انسداد روده و… می باشد. نوشیدن آب سالم و کافی می تواند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک کند.

مصرف آب قلیایی یا آب تصفیه شده به روش قلیایی می ‌تواند با جذب توسط روده ها باعث افزایش حرکات دودی و بهبود عملکرد دستگاه گوارش شود که در نتیجه بهبود حرکات فرصت ایجاد یبوست از بین می رود.همچنین به دلیل وجود ویژگی آنتی اکسیدانی در آب قلیایی خطر بسیاری از میکروارگانیسم هایی که می توانند موجب ایجاد زخم در روده ها شوند خنثی شده و با افزایش سرعت دفع فرصت ایجاد زخم پیدا نمی شود. همچنین این ویژگی قلیایی آب با دفع بهتر رسوبات جدار روده ، فرصت را برای جذب هرچه بهتر عناصر مفید فراهم می کند.

دستگاه تنفس و پوست

در زندگی ما آب نقشی بیشتر از نوشیدن دارد. بخش بسیاری از آب مصرفی ما که با بدن ما در ارتباط است، آب استفاده شده در شست و شوی دست، صورت و سایر اندام ها هنگام دوش گرفتن می باشد.
سلامت مورد نظر آب در هنگام دوش گرفتن مربوط به حضور باقیمانده کلر پس از تصفیه آب در آن می باشد. از کلر برای از بین بردن میکروارگانیسم های آب شرب استفاده می شود و با توجه به عملکرد آن بهترین گزینه برای گندزدایی آب در حجم بسیار زیاد است. اما باقیمانده کلر می تواند دردسرساز باشد. که توسط دستگاه تصفیه آب به روش اسمز معکوس از آب آشامیدنی حذف می شود.

کلر باقیمانده و گاز کلروفرم حاصل از تبخیر کلر در آب گرم به دو روش می تواند بر سلامت بدن تاثیر بگذارد:
– اثر مستقیم آن بر پوست و مو و به خطر انداختن سلامت آنها.
– جذب بخار کلر از منافذ پوست ویا استنشاق بخار کلر توسط تنفس.

در هنگام دوش گرفتن با آب گرم و تبخیر گاز کلروفرم خطرات زیادی بر سلامت شما را تهدید می کند. در حین دوش گرفتن با آب گرم به دلیل باز شدن منافذ پوستی جذب کلر به صورت مایع و یا گاز کلروفرم به حداکثر میزان خود توسط پوست افزایش می یابد .همچنین تنفس گاز کلروفرم توسط ریه ها و برونش ها به طور مستقیم و بدون فیلتر شدن جذب عروق خونی شده و وارد گردش خون میشود.

با رسیدن این سموم به دیگر ارگانها خطراتی آنها را نیز تهدید می کند. با توجه به این موضوع که میزانی از آب پس از آشامیدن و جذب شدن توسط دستگاه گوارش و کلیه ها فیلتر می شود و سپس به جریان خون می رسد، دوش گرفتن با آب و استنشاق بخار کلر به دلیل ورود مستقیم آن به خون می ‌تواند به مراتب خطرناک تر باشد. گاز کلروفرم می‌تواند به طور مستقیم با تحریک برونش ها سبب التهاب وبیماری های ریوی شود (استنشاق کلر یکی از علتهای آسم و برونشیت (به ویژه در کودکان)است که در دو دهه ی اخیر تا سیصد درصد افزایش یافته است) همچنین با جذب شدن و نفوذ در بدن می ‌تواند سلامت ارگانهای دیگر همچنین سینه، مثانه و… را به خطر انداخته و حتی امکان ابتلا به سرطان را بالا ببرد.