تاثیر سلامت آب در بارداری

 

با توجه به تاثیر آب بر موجودیت ، سلامت و کارکرد کلیه ارگانهای بدن ، بر کسی پوشیده نیست که آشامیدن آب تا چه حد برای انسان ضروری است. عدم مصرف آب به میزان مناسب باعث مشکلات فراوانی از جمله:
– خستگی بدن.
کاهش انعطاف و کشسانی پوست و خشک شدن آن.
– افزایش جذب آب از مدفوع در روده ها و به دنبال آن ایجاد یبوست.
– گرفتگی های عضلانی.
خشکی دهان و افزایش غلظت بزاق.
– ایجاد میگرن و سردرد.
– فشار خون بالا.
مشکلات کلیوی.
– تاثیر منفی در کارکرد مفاصل.

اهمیت مصرف آب همانند مراقبت های بدنی دیگر در هنگام بارداری به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند چرا که بدن وظیفه محافظت از جنین و حفظ تعادل آب و الکترولیت در آن را نیز بر عهده دارد. زنان باردار در سه ماهه دوم بارداری خود میزان بالایی از کالری را مصرف میکنند که برای این سوخت و ساز به آب با حجمی در حدود ۳۰۰ میلی لیتر بیشتر از یک فرد عادی احتیاج دارند. در سه ماهه سوم آب موجود در کیسه آب جنین تقریباً هر یک ساعت یک بار تعویض شده و برای این فرآیند از آب ذخیره مادر استفاده می کند. لذا کمبود آب در بدن مادر اگر در حدی باشد که نیاز جنین را برطرف کند به ان ضرری وارد نمی کند . اما مادر به دلیل احتمال افزایش غلظت و فشار خون ممکن است دچار مشکلات جدی بشود.

اگرچه مصرف آب سالم در همه مراحل زندگی مهم است اما در طی دوران بارداری اهمیت این موضوع افزایش پیدا می‌کند چرا که آب بدن مادر در مواردی مستقیماً با نوزاد در ارتباط است مانند:

۱ – افزایش گردش خون مادر برای تغذیه جنین

۲ – مایع آمنیوتیک  دور جنین که مستقیماً از آب بدن مادر تامین می شود.
۳ – ارتباط خونی مادر و نوزاد.
۴ – جذب مواد و ویتامین های محلول در آب که به طور مثبت و منفی سلامت جنین را تحت تاثیر قرار می دهد.
همان طور که می دانید در دوران بارداری پیش است مصرف داروها و گیاهان و حتی برخی مواد غذایی باید تاثیر آن بر سلامتی جنین بررسی شود لذا سلامت آب مصرفی که تا این حد در ارتباط مستقیم با جنین است باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.

وجود مواردی همچون نیترات آلاینده ها ی شیمیایی، فلزات سنگین، آرسنیک، کلر و… می ‌تواند به طور مستقیم بر سلامت نوزاد اثر بگذارد. آرسنیک یک سم باقی مانده از آفت کش ها و حشره کش ها می باشد که اثرات جبران ناپذیری به همراه دارد. به گفته یک متخصص شیمی درمانی در مورد اثر آرسنیک بر جنین و نوزاد، در صورتی که آرسنیک موجود در آب تا حدی زیاد باشد که از طریق شیر مادر به نوزاد برسد می تواند در آینده سبب ایجاد سرطان دستگاه تنفس و یا سیروز کبدی در کودک شود.همچنین در ارتباط با جنین امکان بروز نقص هایی را ایجاد می کند.

نیترات موجود در آب و تاثیر آن در سلامت جنین:

همزمان با افزایش نیترات موجود در آب کلانشهرها تحقیقاتی در این زمینه صورت گرفته و نشانگر این است که نیترات موجود در آب و هوا می‌تواند خطر بروز سرطان ها به ویژه سرطان اعصاب مرکزی را در کودکان و بالغین افزایش دهد. همچنین افزایش نیترات در آب مصرفی مادران باردار می تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد. به گفته دکتر صدیقه برنا فوق تخصص مراقبت های دوران بارداری :

چنانچه میزان نیترات دریافتی در مادران باردار از 15PPM تجاوز کند خطر بروز آنومالی‌های مغزی و اسکلتی در جنین تا 4 برابر افزایش می‌یابد. همچنین افزایش سطح نیترات در خون و باند شدن آن با هموگلوبین باعث تولید ترکیب شیمیایی می شود که میزان اکسیژن رسانی بافت را کاهش می دهد و کودکان را به وضعیت سیانوز نزدیکتر میکند.

با کمک مشاوران ما و انتخاب صحیح دستگاه های تصفیه آب در آویسا کالا، سلامت خود و کودک تان را تضمین کنید.