تعویض شیر برقی و چهار راهی

شیر برقی و چهار راهی دو قطعه با عملکرد متفاوت و با نتیجه دهی یکسان در زمینه ی کنترل اب ورودی به دستگاه هستند. هر دو شیر قطع کن هستند که یکی با جریان الکتریسیته و دیگری بصورت مکانیکی جریان آب را کنترل می نمایند. شیر برقی و شیر مکانیکی هر دو عملکرد مشخص و مزایا و معایبی دارند. در زمان خرابی شیر برقی و یا در صورت تمایل به تعویض شیر مکانیکی با شیر برقی نیازمند اطلاعاتی خواهید بود. در این مقاله در نورد تعویض شیر برقی صحبت کنیم.

 

شیر برقی

شیر برقی یک قطعه با عملکرد الکتریکی به صورت موازی با پمپ می باشد. در زمان کاهش فشار آب درون مخزن و دستگاه، پمپ روشن شده و پس از آن شیر برقی فعال خواهد شد. با رسیدن جریان برق به شیر برقی مسیر آب ورودی به دستگاه باز می شود. در برخی حالات میتوان متوجه خرابی دستگاه شد. مانند:

– جریان داشتن پساب به فاضلاب در زمان خاموش بودن دستگاه. ( پس از خاموش شدن پمپ ، خروجی فاضلاب را چک کنید.)

– عدم تولید آب در زمان روشن بودن دستگاه. ( شیر مخزن را ببندید. با باز کردن شیر برداشت و روشن شدن دستگاه باید آب از شیر برداشت خارج شود.)

شیر قطع کن برقی

چهار راهی مکانیکی

چهارراهی نیز مانند شیر برقی یک قطعه قطع کننده جریان آب می باشد. در مرکزیت این قطعه یک دیافراگم قرار گرفته است که با غالب شدن فشار مخزن بر فشار آب ورودی، سبب بسته شدن مسیر آب ورودی می شود. این قطعه بدون جریان الکتریکی کار میکند. حالات هشدار دهنده خرابی چهار راهی مکانیکی نیز مانند شیر برقی می باشد. در چهار راهی پاره شدن دیافراگم علت این نوع اختلالات خواهد بود.

این دو قطعه نسبت به یکدیگر مزایا و معایبی دارند که به عنوان نمونه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

هزینه بالا، فعالیت با برق، عملکرد دقیق، صرفه جویی در آب، طول عمر طولانی ویژگی های شیر برقی و هزینه مناسب، فعالیت بدون نیاز به آب، دقت عمل پایین، دور ریز زیاد آب، طول عمر کم ویژگی های چهار راهی هستند.
با توجه به ویژگی های گفته شده بهتر است شیر مکانیکی را با شیر برقی تعویض نمایید. در ادامه نحوه ی تعویض شیر برقی را توضیح می دهیم.

 

آموزش تعویض شیر برقی با شیر مکانیکی

مسائل مورد نیاز: شیر برقی با کیفیت، سیم برق شیر برقی، ۴۰ سانتیمتر روی با سایز ۱/۴، وسایل بهداشت و محافظت فردی

– جریان آب و برق دستگاه را قطع نمایید.

– در ابتدا چهار راهی مکانیکی را پیدا نموده مسیرهایی که که از آن عبور می نمایند را یکی کنید. برای این کار خروجی پمپ به طور مستقیم به ورودی فیلتر شماره ۴ متصل نمایید. همچنین سنسور فشار بالا را توسط یک لوله به طور مستقیم به فیلتر شماره ۵ وصل کنید.

– در اینجا چهار راهی از سیستم جدا شده و باید شیر برقی را به مسیر اضافه نمایید.

– محل قرارگیری شیر برقی بین فیلتر سوم و پمپ می باشد. لوله را خارج نموده و شیر برقی را در جهت مشخص شده ی روی آن نصب نمایید.

– برای اتصال برق پمپ به شیر برقی لازم است که سیم شیر برقی را به صورت موازی با پمپ موازی کنید. در صورت وجود سوکت باید سوکت پمپ را باز نموده و شیر برقی را بین این دو پورت قرار دهید. به عبارتی دیگر سوکت پمپ را باز کرده و سوکت شیر برقی را به جای آن قرار دهید. سپس سوکت پمپ را به سوکت دوم شیر برقی متصل کنید.

 

تست عملکرد شیر برقی نصب شده

دستگاه را به برق متصل کنید و شیر برداشت را باز نمایید. در زمان روشن بودن پمپ ،مسیر آب باید توسط شیر برقی باز شود. پس از خاموش شدن دستگاه نیز کنترل کنید که جریان آب به فاضلاب قطع شده باشد.

نکته*

در مورد تعویض شیر برقی نیازی به انجام مراحل بالا نیست. فقط پس از قطع جریان آب و برق ،شیر برقی جدید را جایگزین شیر قبلی نمایید. در هنگام باز کردن شیر برقی، قرارگیری اتصالات را به خاطر بسپارید تا برای نصب شیر جدید به همان ترتیب نصب کنید.

مشاوره و خرید دستگاه تصفیه آب و ملزومات آن در آویسا کالا