تعویض فیلتر ممبران

فیلتر ممبران چهارمین فیلتر تعبیه شده در دستگاه های تصفیه آب خانگی می باشد. این فیلتر مهمترین و اصلی ترین فیلتر های دستگاه می باشد که با حذف 99 درصد از مواد همراه آب مانند : املاح ، میکروارگانیسم، کلر و مشتقات آن، نیترات و … آب را خالص می نماید. تعویض فیلتر ممبران در زمان درست و مراقبت از آن تاثیر به سزایی در ماندگاری و عمر دستگاه دارد. فیلتر ممبران از لایه هایی تشکیل شده است که درون هوزینگ مخصوص خود قرار میگیرد. به دلیل حذف املاخ ایجاد کننده رسوبات و نمک ها به این فیلتر آب شیرین کن و یا رسوب گیر هم اطلاق می شود.

 

چه زمانی باید فیلتر ممبران تعویض شود؟

برای هر فیلتر به طور تقریبی عمر مفیدی در نظر گرفته میشود. عمر مفید در فیلتر های مختلف تحت تاثیر عوامل مختلفی متغییر می باشد. به طور معمول و با در نظر گرفتن سختی آب شهری ،عمر مفید فیلتر ممبران 2 سال در نظر گرفته می شود. اما این عدد قابل اتکا نبوده چرا که عواملی می توانند سبب خرابی زود هنگام فیلتر ممبران شوند. عواملی مانند:

– خرابی فیلتر های پیش تصفیه و رسیدن ذرات درست به فیلتر ممبران

– عدم کربن گیری فیلتر های کربنی

– فشار بالای پمپ و وارد شدن فشار به فیلتر ممبران

خرابی شیر های یک طرفه و بازگشت آب به فیلتر ممبران

( نکته: در صورت خرابی زود هنگام فیلتر ممبران ،عوامل ذکر شده را بررسی نمایید.)

برای اینکه متوجه شوید فیلتر ممبران به درستی آب را تصفیه می کند و یا زمان تعویض ان فرا رسده است کافیست از روش زیر استفاده نمایید. به منظور تست عملکرد فیلتر ممبران می توانید پس از بستن شیر میکس و مخزن و تخلیه ی آب باقی مانده در دستگاه ، سختی آب خروجی را اندازه بگیرید. در این حالت آب خروجی مستقیما از فیلتر ها خارج می شود و در صورت داشتن سختی 100 و بالاتر باید نسبت به تعویض فیلتر ممبران اقدام شود. همچنین شما می توانید از نشانه های دیگر مانند : افزایش پساب،کاهش حجم و فشار آب تصفیه شده،ایجاد رسوب در شیر آلات و کتری و … به معیوب بودن فیلتر ممبران مشکوک شوید.

 

آموزش تعویض فیلتر ممبران

– برا انجام این کار به: فیلتر ممبران با کیفیت، آچار هوزینگ و تجهیزات و مواد شوینده نیاز خواهید داشت.

– در ابتدا شیر آب ورودی به دستگاه، شیر مخزن و جریان برق دستگاه را قطع نمایید.

شیر برداشت را باز نمایید تا از فشار آب موجود در دستگاه کاسته شود.

– لوله ی ورودی به هوزینگ را خارج نمایید.

– با استفاده از اچار هوزینگ مخصوص، درب محفظه را باز نمایید و فیلتر ممبران را خارج کنید.( در صورت سفت بودن میتوانید از انبر دست استفاده نمایید.)

هوزینگ را بررسی نمایید. در صورت وجود هرگونه جلبک و آلودگی، فیلتر های پیش تصفیه را از نظر کارایی و مرغوبیت بررسی نمایید.)

– پس از شستسوی کامل هوزینگ، فیلتر جدید را درون هوزینگ قرار دهید.( سمتی که دو اورینگ روی لوله وجود دارد داخل و واشر مشکی بزرگتر به سمت بیرون قرار بگیرد.)

– درب هوزینگ را بسته و با آچار فیکس نمایید.

– جریان آب ورودی و برق دستگاه را برقرار کنید و همچنان مخزن را بسته نگه دارید.

– شیر برداشت را باز نموده و اجازه دهید 10 تا 15 لیتر آب خارج شود.

– در این مرحله سختی آب را بسنجید تا از عملکرد دستگاه اطمینان حاصل نمایید..

هوزینگ ممبرانفیلتر ممبران

خروجی های هوزینگ ممبران

توجه نمایید که پس از جداسازی اتصالات هوزینگ ،آنها را به شکل قبل متصل نمایید. هوزینگ فیلتر ممبران برخلاف دیگر هوزینگ ها دارای دو خروجی می باشد. یک از خروجی ها آب تصفیه شده را به فیلتر بعدی منتقل می کند و دیگری مربوط به خروجی پساب می باشد. برای جلوگیری از اشتباه پیش از باز کردن علامتگذاری نمایید. خروجی قرارگرفته در نزدیکی مرکز ، خروجی آب و خروجی پساب می باشد.