تغییر طعم در آب تصفیه شده

پس از خرید دستگاه تصفیه آب ، کنترل و پایش آب خروجی در بازه های زمانی مختلف بسیار حائز اهمیت می باشد. دلیل اهمیت پایش مرتب کیفیت آب خروجی این است که، تغییرات ایجاد شده در آب تصفیه شده به شما کمک می کند تا از اختلال عملکرد بخشی از دستگاه آگاه شوید. این آگاهی به شما کمک می کند که با رفع اختلال و تصحیح فرایند تصفیه آب ، زمان لازم برای حفظ دیگر اجزا دستگاه تصفیه از آسیب را از دست ندهید.

امکان ایجاد تغییرات مختلفی از لحاظ طعم و بو در آب وجود دارد که به شرح آن می پردازیم:

تغییراتی مانند: ایجاد بوی ناخوشایند ،تغییر طعم و تلخی یا شوری آب تصفیه شده

ایجاد بوی بد و ناخوشایند

همانطور که میدانید در اکثر مواقع بوی بد در مکانی مرطوب ب مرتبط با آلودگی میکروبی و باکتریایی می باشد. در مورد دستگاه تصفیه آب به دلایلی این گمان قوی تر می باشد. آب در مسیر تصفیه شدن از فیلتر های گذر می کند که در هرکدام از فیلترها با فرآیندی خاص جداسازی و آب خالص تر می شود. کلر یکی از اجزای آب است که در طی روند تصفیه حذف می شود.

همانطور که در مقاله کلرزنی آری یا خیر شرح داده شده است از کلر به عنوان گندزدای آب استفاده می شود. علیرغم کلیه مضراتی که کلر به همراه دارد ، باقی مانده آن در آب باعث می‌شود که یک سطح پایدار از گندزدایی در آب باقی بماند . همین امر آب را از ایجاد آلودگی های ثانویه در امان می دارد . اما کلر به دلیل همراه داشتن مضرات فراوان برای بدن باید از آب آشامیدنی حذف شود . با حذف کلر در فیلتر های اولیه احتمال ایجاد آلودگی ثانویه در فیلترها، مسیرها و مخزن به وجود می آید.

به منظور رفع بوی گندیدگی ابتدا باید منشاء آلودگی را بیابید و آن را پیش از پخش شدن در کل دستگاه از بین ببرید.
– در مرحله اول برای اطمینان از عدم آلودگی مخزن، همزمان با باز کردن شیر برداشت پمپ را خاموش کرده و ورودی مخزن را مسدود نمایید. پس از تخلیه کامل مخزن در صورت رفع شدن بو مشکل از مخزن بوده و باید به وسیله شست و شو بدون مواد شیمیایی می شود. در صورتی که آلودگی رفع نشد مخزن را تعویض نمایید.

( شستشوی مخزن باید توسط دستگاه و متخصص انجام پذیرد.اما در صورتی که خودتان مایل به شستشوی مخزن هستید برای این کار از پمپ استفاده نمایید.)

– در مرحله دوم در صورتی که منبع آلودگی مخزن نبود باید دیگر اجزاء دستگاه پایش شود.
از آنجایی که حذف کامل کلر از آب در پایان فعالیت فیلتر ۴ یا ممبران تکمیل می شود و آب تصفیه شده برای ورود از فیلتر چهارم به فیلتر پنجم باید از مسیر لوله ها و مخزن بگذرد، برای پالایش دستگاه را به دو بخش تقسیم نمایید.
برای این کار فیلتر پنجم و ششم (کربن و مینرال) را مدار خارج نمایید. به این صورت که آب عبور داده شده از چهار فیلتر و مخزن را به طور مستقیم به شیر برداشت متصل می نماییم. در صورتی که بوی نامطلوب حذف شد پی می بریم که آلودگی در فیلتر های پنجم و ششم و یا لوله های اتصال آنها وجود دارد. فیلترها را چک نموده و در صورت نیاز آنها را شست و شو و یا تعویض نمایید.

– در مرحله سوم در صورتی که منبع آلودگی در قطعات پایش شده شناخته نشد باید در چهار فیلتر ابتدایی به دنبال آن بگردید. تک تک فیلترهای ۱ تا ۴( پلی پروپیلن، فیلترهای کربنی و ممبران) را بررسی نموده و در صورت پیدا کردن منبع آلودگی سریعا آن را از مدار خارج نموده و تصحیح کنید.

توجه داشته باشید در برخی موارد فقط پوسیدگی و آلودگی شلنگ ها به تنهایی می توانند دلیل ایجاد بو ایجاد شده باشند. بنابراین همه قطعات را بررسی و ضدعفونی نمایید.

از دلایل ایجاد آلودگی در فیلتر ها می توان به مواردی اشاره کرد. مانند:

– باقی ماندن آب به مدت زیاد در دستگاه تصفیه

–  نفوذ آلودگی خارجی هنگامه نصب دستگاه تصفیه

– گذشتن زمان تعویض فیلترها

– استفاده از فیلتر بی ‌کیفیت

پیشنهاد می شود در صورت تکرار آلودگی و حساسیت نسبت به استریل بودن آب مصرفیتان، راه هایی مانند تعبیه فیلتر های ایو وی و فیلتر نانو سیلور به منظور ضدعفونی دائم آب تصفیه را بررسی نمایید.

علت یابی تلخی ، شوری و ترشی آب تصفیه شده