تفاوت سختی آب و سنگینی آب چیست

 

TDS مخفف عبارت Total Dissolved Solid

به معنای ” کل جامدات محلول” در آب می باشد. به طور کلی موادی که پس از عبور از آب لایه‌های مختلف طبیعت در آن حل می‌شوند، می توانند همه چیز را از گل و لای گرفته تا مواد آلی و غیرآلی شامل شوند .

آب سبک با گذشتن از لایه های مختلف زمین و حل کردن سنگهای نرم،این موادی را با خود حمل میکند. به همین دلیل است که آب های زیرزمینی از آب های معدنی و جاری دارای سختی بالاتری هستند که باید با تصفیه مناسب آن را به حداقل رساند .

به کل مواد آلی و غیرآلی(معدنی) محلول در آب TDS گفته می شود. مواد آلی بیشتر ناشی از عبور کردن آب از لایه هایی حاوی مواد حاصل از تجزیه اجزا گیاهان و جانوران می باشد. همچنین اضافه شدن مواد شیمیایی و گازهای آلی باعث افزایش مواد آلی محلول در آب میشوند.

مواد غیر آلی یا معدنی محلول در آب با گذشتن از لایه های مختلف زمین و حل کردن سنگهای نرم به آب وارد می شوند. این مواد شامل مواد معدنی و فلزات مثل کلسیم ،منیزیم، آهن ، منگنز ، آلومینیوم و نمک و همچنین فلزات سنگین از جمله جیوه، سرب و کروم می باشند.

حضور مواد آلی در آب بیشتر بر رنگ، بو و طعم آب تاثیر می گذارند و باعث تغییر کیفیت و گوارایی آب آشامیدنی می شوند اما باید درنظر گرفت ناخالصی هایی نظیر نیترات وجود دارند که برای بدن مضر هستند و باید حذف آنها را در اولویت قرار دهید .مواد معدنی به خصوص کلسیم و سدیم از دلایل رسوب آب هستند .بر طبق یافته ها آنها می توانند در طی مراحل دفع در طولانی مدت با رسوب در کلیه امکان ابتلا به سنگ کلیه را را بسیار افزایش دهند و سلامت دستگاه دفع ادرار را به خطر بیندازند.

مطالب تکمیلی در راستای این موضوع را می توانید در مقاله تاثیر سلامت آب بر سلامت انسان مطالعه کنید همچنین املاح محلول در آب با رسوب در لوله ها و و وسایل خانگی می‌توانند دردسر ساز باشند.

آبها از سبک تا خیلی سنگین دسته بندی می شوند. در یک توضیح کوتاه و کلی این دسته بندی به گونه ای است که فاکتور اصلی در آن میزان مواد معدنی محلول در آب می باشد ، به این صورت که آب با میزان مواد محلول کمتر از ۶۰ میلی گرم در لیتر، سبک و بیشتر از ۱۸۰ میلی گرم در لیتر سنگین محسوب می شود. در این بین دسته‌ های جزئی تری هم وجود دارد.

*وجود فلزات سنگین از جمله جیوه ،سرب ،کروم و… در پساب های شهری و صنعتی و ورود آن به آب آشامیدنی نیز باعث مشکلات زیادی از جمله حساسیت ،سنگ کلیه ، سرطان ها و… می‌شود.
این موضوع تحت عنوان سنگینی آب یاد میشود که یک دسته بندی جامع است. همانطور که اشاره شد سنگینی آب شامل کلیه مواد محلول می ‌شود اما در دسته بندی کوچکتر بخشی از این مواد محلول به تنهایی ویژگی ای به آب می دهند که از آن تحت عنوان سختی آب یاد می شود. لذا در میابیم که سختی آب جزئی از سنگینی آب است.

سختی آب یا THH:

به مجموع غلظت یون های کلسیم و منیزیم محلول در آب گفته می شود. عامل اصلی رسوب آب، جلوگیری از عمل کردن صابون و کف کردن آن، اختلال در دستگاه های صنعتی به دلیل رسوبات جامد و مشکلاتی از این دست نتیجه سختی آب می باشند.

با در نظر گرفتن موارد گفته شده در این مقاله و لزوم استفاده ار آب سالم و تصفیه شده، ما با پاسخ به سوال” دستگاه تصفیه چندمرحله ای بخرم؟ “شما را از روش پاکسازی این عوامل و دستگاه مورد نیاز آن آگاه میکنیم.