رسوب گیری با فیلتر پلی فسفات

وسایل گرمایشی مانند شوفاژ، پکیج و آبگرمکن از ضروری ترین و فراگیر ترین تجهیزات مورد استفاده در منازل می باشد. به ندرت ممکن است در خانه‌ای از آبگرمکن استفاده نشود. بنابراین برای همه افراد لازم است که اطلاعاتی در رابطه با حفاظت از این وسایل و افزایش طول عمر آن ها داشته باشند.

ایجاد رسوب و خوردگی در قطعات آبگرمکن و شوفاژ

از رایج ترین مشکلاتی که همواره افراد در استفاده از آبگرمکن و شوفاژ با آن روبرو می شوند، ایجاد رسوب و خوردگی قطعات این وسایل می باشد. با گذشت زمان و استفاده از وسایل گرمایشی به دلیل ارتباط مستقیم آنها با آب این مشکلات به وجود می‌آید. وجود این رسوب ها کارایی وسایل را کاهش داده و بعضاً منجر به خرابی آنها خواهد شد که با توجه به بالا بودن هزینه های تعمیرات بهتر است که از ایجاد آن جلوگیری به عمل آورید.

رسوب های ایجاد شده در وسایل در ارتباط با آب در واقع تجمع کربنات کلسیم ، منیزیوم و دیگر مواد معدنی موجود در آب می باشد. این رسوبات و یا به اصطلاح گچ ها در اثر بالا بودن سختی اب ورودی می باشد که متاسفانه از مشکلات شایع آب شهری است. فرایند رسوب گذاری در این دستگاهها به اینگونه است که به دلیل ماهیت گرمایشی آن ها و تبخیر آب در لوله ها مقداری از رسوبات در شیرها و مسیرهای آن ها تشکیل می شود.

چگونه از ایجاد رسوب در آبگرمکن و شوفاژ جلوگیری کنیم؟

به منظور جلوگیری از از رسوب گرفتن دستگاه ها لازم است سختی آب را کنترل کنیم و مانع از تشکیل رسوب شویم. برای این کار یا باید سختی آب ورودی به آبگرمکن و شوفاژ را کاهش دهیم که بسیار هزینه بر می باشد و یا با استفاده از روش های دیگر از رسوب املاح پیشگیری کنیم.

فیلتر پلی فسفات چیست و چگونه مانع از ایجاد رسوب در آبگرمکن و شوفاژ میشود؟

به دلیل شایع بودن مشکل ایجاد رسوب در پکیج و آبگرمکن فیلترها و و تجهیزات مختلفی برای جلوگیری از ایجاد رسوب ساخته شده اند. مانند فیلترهای مغناطیسی و الکترومغناطیسی، فیلتر های رزین، حل کردن پلی فسفات و…

فیلتر پلی فسفات

از بین همه روش های رسوب گیری، فیلتر پلی فسفات بهترین و مقرون به صرفه ترین راه پیشنهادی برای جلوگیری از رسوبات و محافظت از وسایل گرمایشی، ماشین های شستشو ، آب ورودی ساختمان و… می باشد. روش کار فیلتر پلی فسفات به گونه ای می باشد که مقدار مشخصی فسفات درون آب بصورت تدریجی حل می شود. فسفات موجود در فیلتر ها ماده ای سفید و یا بی رنگ است که از قدرت انحلال بالایی برخوردار می باشد.

مکانیسم اثر فسفات در جلوگیری از ایجاد رسوب

فسفات با ایجاد کربنات ، بالا بردن حالت قلیایی آب و به دنبال آن احاطه کردن یون ها مانع از ایجاد رسوب خواهد شد. توجه داشته باشید که فیلتر پلی فسفات سختی آب را کاهش نمیدهد و تنها مانع از رسوب املاح در وسایل و شیر آلات می شود.

مزایای فیلتر پلی فسفات

از مزایای فیلتر پلی فسفات می توان به موارد زیر اشاره نمود:

– قیمت مناسب

– نصب آسان

– قدرت بالا در جلوگیری از ایجاد رسوب

– کاهش خسارات و هزینه ها تعمیر

– ماندگاری اثر پلی فسفات در تمام مسیر

معایب فیلتر پلی فسفات

– احتمال ایجاد و رشد باکتری و جلبک در این فیلتر در صورت باقی ماندن آب در زمان طولانی.( در صورت قرار گیری در معرض نور مستقیم خورشید ایم موضوع تشدید می شود.)

– احتیاط مصرف آب گذشته از فیلتر پلی فسفات

– ذوب شدن فسفات و خراب شدن فیلتر در دمای 70 درجه( فیلتر پلی فسفات برای استفاده در مدار آب گرم مناسب نمی باشد.)

زمان تعویض فیلتر پلی فسفات

فیلتر پلی فسفات در صورت استفاده برای شوفاژ و آبگرمکن پس از 6 تا 12 ماه و برای دستگاه های شستشو نظیر ماشین لباسشویی پس از 1 تا 2 سال نیازمند شارژ یا تعویض هستند.
(به دلیل اتمام بلور های فسفات می توان با پر کردن محفظه ی فیلتر دوباره ار آن استفاده نمود.)

تیم تخصصی آویسا شما را در انتخاب بهترین فیلتر راهنمایی میکند.