دستگاه تصفیه آب چند مرحله ای بخریم؟

دستگاه تصفیه آب چند مرحله ای بخریم؟

برای پاسخ به این سوال لازم است ابتدا درک درستی از کاربرد هر کدام از فیلترهای دستگاه تصفیه آب  داشته باشیم.
دستگاه های تصفیه آب  شامل تعدادی فیلتر است که هر کدام  عملکرد مخصوص خود  را دارد. با توجه به نیاز و آگاهی به  عملکرد فیلترها می توان به انتخاب درستی دست پیدا کرد.

 فیلترهای مختلف دستگاه تصفیه آب:

فیلتر الیافی یا پلی پروپیلن: این فیلتر یک نوع فیلتر فیزیکی که با دارا بودن  منافذ ،ذراتی شامل رسوبات ، شن و ماسه  ، زنگ لوله ها ، لجن  ، گل و لای و به طور کلی کلیه ذرات معلق بزرگتر از ۵ میکرون را جذب می کند. این فیلتر در دو نوع ۱ و ۵ میکرون وجود دارد که عموماً نوع ۵ در مرحله اول نوع ۱ در مرحله‌ی سوم تعبیه می شود.

فیلتر کربن پودری یا کربن گرانول :این فیلتر که در مرحله دوم دستگاه تصفیه آب خانگی تعبیه می شود شامل یک پوسته حاوی کربن فعال است که باعث حذف آلاینده هایی مانند کلر ، سموم کشاورزی ، مشتقات فرعی کلر ماننده تری هالو متان و بیشتر مواد شیمیایی آلی نظیره حشره کش ها و آفت کش ها  می‌شود. همچنین این فیلتر طعم رنگ و بوی نامطبوع آب را به حالت مطلوب تغییر می دهد.

فیلترکربن بلاک :این فیلتر شامل یک کربن استوانه‌ ای پوشیده شده با نوار توری است. عملکرد آن مشابه و تکمیل کننده فیلتر کربن گرانول می باشد و  بالاترین میزان حذف کلر ، مشتقات کلر و مواد شیمیایی دیگر را دارا است.

فیلتر ممبران: این فیلتر در دستگاه هایی که به روش اسمز معکوس یا ro برای تصفیه آب استفاده می کنند موجود است. همانطور که در مقاله تصفیه آب با روش اسمز معکوس گفته شده این فیلتر شامل لایه هایی نیمه تراوا می باشد که  منافذی به اندازه لازم برای عبور آب خالص را دارا است عملکرد این فیلتر بر اساس معکوس کردن اصل اسمز با استفاده از فشار یک پمپ می باشد. اسمز معکوس یکی از دقیق ترین فیلتر های تصفیه آب با توانایی جدا کردن هر عامل آلودگی مانند مواد شیمیایی از جمله نیترات و نیتریت ، آرسنیک ، مواد عالی ، کلیه میکروارگانیسم ها ،  مواد شوینده و شیمیایی و حتی سختی و سنگینی آب به شمار می رود.

فیلتر پست کربن یا کربن خطی: همانطور که در مقاله تصفیه به روش اسمز معکوس ذکر شده به دلیل دقت بالای تصفیه آب در این دستگاه ها سرعت تصفیه آب پایین است، لذا به مخزنی برای ذخیره آب نیاز دارد .فیلتر پست کربن یاکربن خطی  شامل یک کپسول پر شده از دانه‌های کربن بوده که در مرحله بعد از فیلتر ممبران قرار می گیرد و باعث بهبود طعم و بوی آب ذخیره شده در مخزن به مدت طولانی می باشد همچنین از آلودگی ثانویه درون مخزن جلوگیری میکند.

فیلتر مواد معدنی: در دستگاه‌های تصفیه آب به روش  اسمز معکوس به دلیل دقت بالای تصفیه آب و عبور دادن آب خالص به تنهایی، آب حاصل از این دستگاه املاح مطلوبی ندارد و  میزان مواد معدنی لازم در آب کاهش پیدا می‌کند .برای رساندن آب به یک وضعیت نرمال فیلتر مواد معدنی که شامل کپسولی پر از دانه های مواد معدنی است، پس از فیلتر مخزن ذخیره قرار می گیرد و با گذشتن آب از این فیلتر میزان مناسبی از مواد معدنی در آب آزاد می شوند.

فیلتر آلکالین یا قلیایی: با مطالعه تصفیه آب به روش قلیایی در میابیم که تعدیل ph آب مصرفی به سمت قلیایی بودن، به بدن ما برای کنترل ph  خود کمک می کند. مصرف آب قلیایی  با ویژگی آنتی اکسیدانی در سلامت ما و پیشگیری از از قرار گرفتن سلول ها در خطر اکسید شدن تاثیر بسزایی دارد.

فیلتر اشعه فرابنفش یا یووی: فیلتر با دارا بودن لامپ یووی عملکردی مانند نور خورشید در ضد عفونی کردن آب از عوامل میکروبی دارد. پرتو ماورای بنفش به هر شکل که تولید شود عملکرد ضدعفونی و گندزدایی دارد. به دلیل عملکرد بهتر اشعه یو وی در آب با خلوص بالا این فیلتر عموماً در مراحل پایانی دستگاه تصفیه آب قرار میگیرد

فیلتر اولترا فیلتریشن یا  uf:
این فیلتر نیز یک فیلتر مکانیکی با حذف آلایندگی ها بزرگتر از 0.02 میکرون است است و به طور مثال در دستگاه‌ های آبسردکن تصفیه دار استفاده می شود.

فیلتر سرامیکی: فیلتر شامل سرامیک پخته شده بهداشتی است که به عنوان یک فیلتر فیزیکی ذرات معلق تا اندازه 0.2 میکرون را حذف می کند. این فیلتر در دستگاه‌های تصفیه آب با روش غیر اسمز معکوس یا ro وجود دارد و بهبود طعم و رنگ آب کمک می کند.

با توجه به توضیحات گفته شده تعداد فیلتر تعبیه شده در دستگاه  اولویت اول انتخاب نمی باشد. آنچه که مهم است کیفیت فیلتر و نیاز ما به وجود آن فیلتر است. است به طور مثال وجود فیلتر یو وی یا  همان فرابنفش برای تصفیه آب شهری که تا حدود زیادی گندزدایی شده است ضرورت چندانی ندارد اما وجود فیلترهای حاوی کربن به دلیل از بین بردن بقایای کلر و محصولات فرعی آن لازم و موثر است. عموما انجام فرآیند تصفیه آب  به کامل ترین شکل در دستگاه‌های ۵ یا ۶ فیلتره به خوبی انجام می‌شود.

مكان گيرنده

دستگاه تصفیه هوا

مكان گيرنده

روش های تصفیه آب در دستگاه ها

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *