راه حل ساده برای از بین بردن رسوبات روی شیرالات

ایجاد رسوب آب بر روی شیرآلات و درون اجزای آن ها از فراگیرترین و شایع ترین مشکلات در استفاده از شیرآلات خانگی می باشد. همه خانم ها از به وجود آمدن این رسوبات بر روی شیرآلات ناراحت بود و در صدد بر طرف کردن آن می باشند. وجود رسوبات بر شیرآلات علاوه بر از بین بردن ظاهر زیبای شیرآلات در مسائلی مانند آبکاری شیر، کاهش فشار آب و طول عمر شیرآلات نیز تاثیرگذار خواهد بود.

چرا رسوبات درون شیرآلات ایجاد می شود؟

ایجاد رسوبات بر روی شیر آلات به دلیل سختی آب شهری و یا به عبارتی حجم زیاد املاح موجود در آب می باشد. قطرات آب پس از استفاده بر روی شیرآلات باقیمانده و پس از تبخیر، املاح را به صورت رسوب از خود باقی میگذارند.

چگونه از ایجاد رسوب شیرآلات جلوگیری کنیم؟

اولین و مهمترین اصل در مراقبت از شیر آلات و جلوگیری از ایجاد رسوبات ،خشک کردن مداوم آنها می باشد. با انجام این کار ساده و سریع از باقی ماندن آب بر روی شیرآلات و رسوب املاح پس از تبخیر آب جلوگیری می کنیم. بنابراین بهتر است پس از اتمام استفاده در هر نوبت شیر آلات را با حوله نرم خشک نماییم.

از دیگر راه های جلوگیری از رسوب املاح بر شیرآلات می‌توان به استفاده از پیش فیلترها یا رسوب گیر ها در مسیر آب ورودی به ساختمان اشاره نمود. پیش فیلترها در انواع مختلفی تولید می شوند . مدل های مختلف رسوب گیر ها با عملکرد های مختلفی مانند حذف املاح و یا باند شدن با آنها از ایجاد روسوب جلوگیری می نماید. از رسوب گیر ها به منظور جلوگیری از ایجاد رسوب در آبگرمکن، شوفاژ و دستگاه های شوینده خانگی استفاده می شود.

چگونه رسوب ایجاد شده در شیرآلات را پاک نماییم؟

از بین بردن رسوب ایجاد شده بر روی راه های مختلفی دارد که به به تعدادی از آنها اشاره خواهیم کرد.اما نکته مهم در مورد پاکسازی این است که توجه داشته باشی پاک کننده های اسیدی و شیمیایی مانند وایتکس و جوهر نمک و همچنین ابزاری مانند فرچه سیمی استفاده نکنید. استفاده از از این مواد و ابزار سخت سبب می شود که پوشش نیکل روی شیرآلات از بین رفته و شیرالات آسیب ببینند.

– در صورت قدیمی نبودن لکه می توانید با استفاده از اسفنج و مخلوط آب و مایع ظرفشویی آن لکه را پاک نمایید.

– برای لکه های قدیمی تر می توانید از از سرکه سفید و حوله استفاده کنید. به این صورت که اول رابطه سرکه آغشته نموده و به مدت ۱۰ دقیقه روی لکه ها قرار دهید. توجه داشته باشید که از این روش برای شیرآلات رنگ استفاده نکنید.

– لکه‌های ماندگار و محکم را می توانید به کمک مسواک و جوش شیرین برطرف کنید.

رسوب زدایی داخلی شیرالات
رسوب زدایی شیرآلات

با توجه به سطح بالای املاح در آب ، مشکل کاهش فشار آب به دنبال گرفتگی لوله ها بسیار شایع می باشد. برای تمیز کردن این رسوبات می ‌توانید اجزای شیر را باز کرده و با استفاده از جرم زدا ها گرفتگی ها را باز نمایید.
اما در مواردی که طوری انتهای شیر دچار گرفتگی شده است، در صورتی که نخواهید شیر را باز کنید می توانید از روش زیر کمک بگیرید.

– مقداری سرکه ایا مواد رسوب زدا را داخله یک کیسه پلاستیکی ریخته و با مقدار مساوی آب مخلوط کنید.

– کیسه پلاستیکی محتوی مواد را دور شیر قرار دهید دقت کنید قسمتی که دچار گرفتگی شده است در درون مواد قرار بگیرد.

– با قرار دادن یک کش کیسه پلاستیکی را به شیر فیکس نمایید.

– پس از گذشت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه کیسه را باز کرده و با با استفاده از فرچه رسوبات باقی‌مانده را جدا کنید.

– منافذ ریز را به وسیله یک سوزن خالی کنیم.