زانویی یک طرفه ممبران در دستگاه تصفیه آب

زانو ممبران سوپاپ دار یک طرفه یا زانو هوزینگ ممبران یک طرفه سوپاپ دار یکی از قطعات اتصال در دستگاه تصفیه آب خانگی است. از آن با نامهای دیگری شیر یکطرفه زانویی و یا شیر یک طرفه ی ممبران یاد می شود. قطعات اتصال به صورت اتصال مهر ه ای و یا فیتینگی تولید می شوند. امروزه استفاده از اتصالات مهره ای به دلیل مشکلات استفاده ی آن منسوخ شده و اتصالات به صورت فیتینگی تولید می شوند. زانویی یک طرفه ی ممبران نیز به صورت فیتینگی تولید و در دسترس قرار می گیرد.

* اتصال فیتینگی به نوعی اتصال گفته می شود که طی آن دو قسمت اتصال را در دو سر شلنگ مورد نظر نصب میکنیم . سپس برای باز و بسته کردن آن با فشار دادن ضامن به سمت داخل شلنگ را به سمت بیرون میکشیم.

زانویی یک طرفه ممبران

کاربرد زانویی ممبران یک طرفه

زانویی ممبران یک طرفه یک سد یک طرفه است که با زاویه ی 90 درجه در محفضه ی ممبران برای جلوگیری از بازگشت آب نصب می شود. در قسمت انتهایی فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب دوخروجی آب تصفیه شده و پساب یا آب آلوده وجود دارد. در خروجی آب تصفیه شده که مسیر آب به سمت فیلتر های بعدی یا مخزن است این اتصال فیتینگی یک طرفه قرار می گیرد. این قطعه از بازگشت آب به درون فیلتر ممبران و صدمات ثانویه و خرابی فیلتر ممبران جلوگیری می نماید.

انواع خروجی های زانویی یک طرفه ممبران

زانویی ممبران یکطرفه از لحاظ جنس مواد تشکیل دهنده در دو نوع استیل ضد زنگ و پلاستیکی وجود دارد. هر دو مدل به دلیل ساختار خود ضد زنگ بوده و از لحاظ این مشکل تفاوتی ندارند. اما به طور کلی استفاده از زانوی یک طرفه ممبران با جنس استیل به دلیل استفاده و کارد کرد بهتر ،بیشتر توصیه می شود.

خروجی های زانو یی یکطرفه ی ممبران

– خروجی 1/8 اینچ رزوه ای برای اتصال به خروجی محفظه ی فیلتر ممبران با سوپاپ یک طرفه

– خروجی 1/4 اینچ فیتینگی (یا مهره ای در انواع قدیمی ) برای اتصال شلنگ های تصفیه آب

چرا باید زانویی یکطرفه ی ممبران وجود داشته باشد؟

مسیر آب در دستگاه های تصفیه آب خانگی به دلیل فشار ایجاد شده توسط پمپ به سمت مخزن می باشد. اما پس از خاموش شدن پمپ و حذف فشار آن به دلیل وجود فشار آب داخل مخزن ،آب به سمت عقب بر می گردد. در صورت نبود زانویی یکطرفه ممبران ، آب وارد فیلتر ممبران می شود. بخش زیادی از آن بصورت پساب از خروجی فاضلاب خارج می شود. علاوه بر آن فشار وارد شده به فیلتر ممبران سبب کاهش عمر مفید آن و خرابی زودرس فیلتر می گردد. همچنین خروج آب بصورت پساب از طریق فیلتر ممبران سبب کاهش فشار لوله ها و روشن خاموش شدن بی جهت پمپ خواهد شد. این سیکل به صورت پی در پی رخ میدهد و دستگاه را دچار اختلال می کند.

طول عمر زانویی یک طرفه ی ممبران

طول عمر قطعات بسته به میزان استفاده از دستگاه و کیفیت و مرغوبیت خود قطعه متفاوت می باشد. اما به طور معمول زانویی یکطرفه ی ممبران دو تا سه سال عمر مفید دارد و پس از آن باید تعویض گردد. فراموش نکنید کی هزینه کار گذاری این قطعه خیلی کمتر از آسیب های وارده به دستگاه در آینده می باشد.

خرید دستگاه تصفیه آب و قطعات آن در آویسا کالا