شیر برقی و مکانیکی دستگاه تصفیه آب

در دستگاه های تصفیه آب خانگی قطعه‌ای به نام شیر قطع کن وجود دارد. که در زمان خاموش بودن دستگاه جریان آب ورودی به سیستم را قطع می نماید. شیر قطع کن در دو نوع برقی و مکانیکی (چهار راهی) وجود دارد. به طور کلی شیر برقی یک قطعه ی کنترل کننده برای جریان آب درون دستگاه ها می باشد. از این شیر در لوازم شستشوی خانگی نظیر ماشین لباسشویی و ظرف شویی استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی درمورد نقش شیر برقی و شیر مکانیکی، مزایا و معایب و … صحبت کنیم.

شیر قطع کن برقی

شیر قطع کن مکانیکی یا چهار راهی

چهار راهی یک شیر قطع کننده جریان آب است که بدون جریان الکتریسیته و با استفاده از یک دیافراگم فعالیت می نماید. معمولا در دستگاه های قدیمی تر از قطعه ی پلاستیکی به نام چهار راهی استفاده می شده است. عملکرد این قطعه به این گونه است که در در زمانی که فشار آب درون دستگاه و مخزن بیشتر از فشار آب ورودی باشد، دیافراگم به سمت داخل بسته می شود. در صورت کاهش فشار داخلی، فشار آب ورودی غلبه کرده و دیافراگم باز خواهد شد. چهار راهی مکانیکی به دلیل دقت پایین ، هدر رفت آب و خرابی مکرر پس از مدتی کنار گذاشته شد و با شیر برقی جایگزین شد.

معایب چهارراهی

– دقت عمل پایین

– هدر رفت زیاد آب

– خرابی مکرر

– مزایا چهارراهی

–  قیمت مناسب و قابلیت فعالیت بدون نیاز به برق

در صورت وجود چهار راهی مکانیکی در دستکاه شما توصیه می شود آن را با شیر برقی جایگزین نمایید.

*** آموزش تعویض چهار راهی با شیر برقی ***

شیر برقی چیست؟

شیر برقی یک شیر با عملکرد وابسته به برقراری جریان الکتریکی و یک دیافراگم داخلی است. با روشن شدن پمپ و رسیدن جریان الکتریکی به سیم پیچ شیر برقی، یافراگم باز می شود. در زمان فعالیت پمپ، شیر برقی باز بوده و جریان آب به درون فیلتر ممبران برقرار خواهد بود. در زمانی که فشار آب موجود در مخزن و مجاری دستگاه به حد مشخص برسد، سنسور فشار بالا پمپ را خاموش می نماید. در این شرایط نیازی به ورود آب به دستگاه نیست بنابراین شیر برقی مانع از ورود آب به سیستم می شود.

شیر برقی در دستگاه تصفیه آب وظیفه ی کنترل جریان ورود و خروج آب دستگاه و به عبارتی دیگر پیشگیری از هدر رفت آب را بر عهده دارد. وجود شیر برقی و سلامت آن از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که در صورت نبود این قطعه و یا خرابی آن ، علیرغم پر بودن مخزن، خاموش بودن پمپ و عدم نیاز به ورود آب، جریان ورودی آب به دستگاه باز است. آب اضافه همواره بصورت پساب به سمت فاضلاب خارج می شود.
شیر برقی نیز از مزایا و معایبی برخوردار است که می توان به موارد زیر اشاره نمود.

مزایا ی شیر برقی

– دقت عمل بالا

– کاهش هدر رفت آب

– افزایش راندمان دستگاه

– عمر مفید بالا

– هماهنگی با دیگر قطعات دستگاه

– معایب شیر برقی

– کار کرد نیازمند به جریان برق و هزینه ی بالا

*** مشاوره و خرید دستگاه تصفیه آب و قطعات آن در آویسا کالا ***