شیر میکس چیست و چگونه می توان توسط آن سختی آب را تنظیم کرد؟

 

یکی از دلایل استفاده از دستگاه تصفیه آب ،کاهش سختی آب به منظور حفظ سلامت ارگانهای حیاتی بدن می باشد. از آنجا که تصفیه بیش از حد آب باعث می‌شود طعم آب مانند آب مقطر حالت بی مزه یا کمی تلخ داشته باشد ، ممکن است با ذائقه برخی افراد یکی نباشد.
همچنین افراد معتقدند که آب نباید کاملاً تصفیه شده و خالص باشد چراکه املاح مورد نیاز برای بدن را نیز کاملاً پاکسازی می کند. در دستگاه های تصفیه آب به روش اسمز معکوس که تقریباً بالای ۹۸ درصد از املاح آب جداسازی میشود، در مراحل انتهایی از فیلتر مینرال استفاده می نمایند. وظیفه فیلتر مینرال افزودن یونهای معدنی لازم برای بدن به آب می باشد.

یکی از راه های دیگر برای تعدیل کردن میزان خالص سازی آب، مخلوط کردن آن با آب تصفیه نشده می باشد. شیر میکس یا شیر مخلوط عموما در بالای فیلتر ممبران قرار دارد .آن محل اتصال لوله ای است که دو سر ابتدا و انتهایی آن قبل و بعد از فیلتر ممبران متصل شده اند. شیر میکس وظیفه دارد سختی آب را در محدوده مورد نظر ما تنظیم کند. بدین صورت که با باز کردن میزان کمی از شیر مخلوط یا شیر میکس می توان خلوص آب خروجی از دستگاه را مدیریت نمود. شیر میکس در سه نوع پلاستیکی و فلزی وجود دارد.

با توجه به محل قرار گیری شیر میکس می‌توان کاملاً عملکرد آن را درک نمود. با باز شدن شیر مخلوط یا میکس، آب با سختی بالا که هنوز از فیلتر ممبران و عبور نکرده است به جریان آب پس از فیلتر ممبران با سختی پایین ملحق میشود. بنابراین این گونه سختی آب را تعدیل می نماید.

نحوه نصب شیر میکس

در زمان نصب شیر میکس جنس آن اهمیت چندانی ندارد اما نوع فلزی کمی بهتر و تنظیم پذیری راحت تری دارد.درون شیرمیکس ۱ شیر یک طرفه وجود دارد که اجازه برگشت آب به مراحل قبلی را نمی دهد. بنابراین هنگام نصب به جهت نشان داده شده روی شیر توجه کنید.
برخی از کمپانی ها به دلیل امکان مخلوط شدن آب آلوده با آب تصفیه شده از نصب آن برروی دستگاه امتناع می کنند. در صورت تمایل به اضافه کردن شیر میکس به دستگاه تصفیه، شما به یک شیر میکس ، مقداری لوله و دو عدد سه راهی نیاز دارید.

همانطور که پیش‌تر گفتیم، شیر میکس بالای فیلتر ممبران قرار می گیرد. بگونه ای که از دو انتهای آن دو لوله خارج میشوند که هر کدام به قسمتی از مسیر متصل خواهند شد .

_ لوله قبل از شیر میکس دقیقا پیش از لوله ورود آب به فیلتر ممبران قرار می گیرد. دقت داشته باشید که لوله حتماً باید بعد از شیر برقی و پمپ به مسیر اضافه شود.

_ لوله خروجی از شیر میکس باید به لوله خروج آب از فیلتر ممبران متصل شود.
برای این کار نکات مورد نظر را برش داده و در ۲ ورودی سه راهی فیکس کنید.به ورودی سوم سه راهی، لوله شیر میکس را متصل کنید.

تنظیم شیر میکس

برای تنظیم کردن شیر میکس لازم است که ابتدا شیر میکس و شیر مخزن را کاملا ببندید سپس پس از شیر برداشت مقداری آب بردارید.بستن شیر مخزن به منظور جلوگیری از ورود آب به مخزن حین امتحان شیر میکس می باشد. به وسیله دستگاه سختی سنج، سختی آب را اندازه بگیرید. در حال حاضر که از سختی آب حاصل دستگاه مطلع هستید می ‌توانید با اندکی چرخاندن شیر میکس خلاف جهت فلش مقداری آب دارای املاح را به مسیر اضافه کنید.

در این مرحله دوباره سختی آب خارج شده است شیر برداشت را اندازه بگیرید و این کار را تا رسیدن به سختی مطلوب ادامه دهید. به طور مثال اگر سختی آب قبل از عبور از فیلتر ممبران ۳۰۰ و پس از فیلتر ممبران به عدد ۳۰ تغییر کند، شما می توانید با افزودن میزان کمی آب از طریق شیر میکس این سختی را به ۸۰ برسانید.

معایب شیر میکس

استفاده از این شیر در مناطق شهری که آب مشکلات آلودگی میکروبی و سمی ندارد، نمی تواند مشکل خاصی ایجاد کند و برای تنظیم املاح راه مناسبی است. اما استفاده از آن در مناطقی که آب دچار آلودگی می باشد توصیه نمی شود. چرا که افزودن آبی که فقط مراحل پیش تصفیه را گذرانده به آب تصفیه شده، ممکن است مشکلات بهداشتی در پی داشته باشد.

*در مناطقی با آب آلوده بهترین راه برای تنظیم املاح آب استفاده از فیلتر مینرال در مراحل انتهایی دستگاه تصفیه آب می باشد.

از دیگر معایب شیر میکس می ‌توان به این موضوع اشاره کرد که شیر میکس ممکن است پس از مدتی دچار اشکال شود. این اشکال می تواند خراب شدن شیر یک طرفه و یا از بین رفتن مغزی خود شیر باشد.
در صورت خراب شدن شیر یک طرفه آب به عقب برگشته و می تواند باعث خرابی فیلترها و استهلاک فیلتر ممبران شود.
هم چنین در صورت خرابی مغزی شیر میکس آب تصفیه نشده بی وقفه به آب تصفیه شده اضافه میشود و عملاً سختی آب ورودی و خروجی دستگاه تصفیه تفاوت چندانی ندارد و همچنین می‌تواند یکی از دلایل روشن خاموش شدن دستگاه بدون استفاده از آن بشود.