طعم ناخوشایند در آب تصفیه شده

آب تولید شده توسط دستگاه تصفیه ی آب در زمانی که مصرف می شود می بایست از نظر طعم ویژگی هایی از قبیل سبک بودن و طعمی خنثی داشته باشد. در صورتی که هرگونه تلخی ،شوری و یا ترشی از آب در دهان احساس شود ،آب از لحاظی دارای مشکل می باشد. در اینجا به بررسی علل ایجاد و راه حل های رفع این گونه طعم ها در آب می پردازیم:

تلخی آب

طبع انسان به طعم آبی که در طول زمان استفاده می نماید عادت کرده و در ابتدای مصرف آب تصفیه شده اینچنین احساس می کند که آب طعم مطلوبی ندارد.این موضوع به کاهش مواد موجود در آب مربوط بوده و طبیعی می باشد.پس از مدتی استفاده از آبی با میزان املاح اصلاح شده ،طبع فرد تغییر کرده و متوجه برتری آب تصفیه شده بر آب شهری می شود.

اما در برخی شرایط به دلیل کاهش چشمگیر عناصر و املاح موجود در آب ،پس از مصرف آب طعم تلخی در دهان بوجود می آید .طعم تلخ اب به دو دلیل در آب بوجود می آید. یکی به دلیل وجود منیزیم در آب و دیگری به دلیل حذف املاح آب در سطحی بسیار شدید می باشد.

در انواع مختلف از دستگاه های تصفیه اب املاح به میزان متفاوتی از آب حذف می شود. حذف املاح از آب توسط فیلتر های مختلفی انجام می شود. در دستگاه تصفیه اب به روش اسمز معکوس ،فیلتر ممبران بیشترین وظیفه حذف املاح را بر عهده دارد و تقریبا تمامی املاح آب را جداسازی می نماید. عموما آب خروجی از دستگاه سختی در حدود 25-30 دارد و به همین دلیل کمی طعم تلخ در هنگام نوشیدن بوجود می آورد. این طعم تلخ خطرناک نبوده و به دلیل خلوص بیش از حد آب می باشد.

به منظور رفع این موضوع باید میزانی کمی از املاح ضروری موجود در آب را به آب تصفیه شده اضافه نماییم تا علاوه بر رفع تلخی، آب نیز از نظر املاح به تعادل مطلوب برسد.
به منظور رسیدن به این تعادل از دو روش استفاده می شود:1 شیر میکس 2 فیلتر مینرال

– فیلتر مینرال فیلتر تعبیه شده در مرحله ی ششم بوده که املاح مورد نیاز آب را به میزان مشخص ومتعادلی به آب اضافه می نماید و طعم آب را اصلاح می کند.

– روش دیگر برای تعادل املاح آب تصفیه شده استفاده از شیر میکس می باشد. شیر میکس در موازات مسیر عبور آب از فیلتر ممبران و در بالای فیلتر قرار میگیرد.این شیر بوسیله ی دو لوله به ابتدا و انتهای جریان آب به درون فیلتر ممبران متصل می شود. با باز نمودن شیر میکس مقداری از آب تصفیه نشده ی قبل از فیلتر ممبران به آب خروجی تصفیه شده توسط فیلتر ممبران اضافه می شود و میزان املاح متعادل خواهد شد. با تنظیم میزان آب عبوری از شیر میکس میتوان سختی آب نهایی را مشخص نمود.

شوری آب تصفیه شده

شوری آب خروجی از دستگاه تصفیه عموما به دلیل ناکارآمدی بخشی از دستگاه می باشد. تصفیه نشدن آب به درستی می تواند علت شوری آب باشد. به منظور اطمینان از این موضوع، سختی آب را توسط دستگاه سختی سنج کنترل نمایید.درصورت سختی بالای آب به منظور یافتن قسمت معیوب دستگاه باید دستگاه تصفیه را حین کار کردن به روش های مختلفی چک نمایید.

* شیر میکس: ابتدا در زمان بسته بودن شیر میکس سختی آب را بسنجید تا مطمئن شوید بالا بودن سختی درنتیجه ی باز بودن شیر میکس نمی باشد. در برخی موارد باوجود بسته بودن شیر میکس به دلیل خرابی مغزی، جریان همچنان ادامه می یابد.برای اطمینان از صحت عملکرد شیر میکس و سالم بودن مغزی آن، در زمان فعالیت دستگاه و بسته بودن شیر میکس لوله ی خروجی از شیر را جدا کرده و مطمئن باشید جریان برقرار نباشد.

* قرار گیری نادرست فیلتر ممبران: شوری آب ممکن است در نتیجه ی عملکرد نادرست فیلتر ممبران و یا قرارگیری نادرست فیلتر در هوزینگ باشد.

به منظور اطمینان از اتصالات صحیح فیلتر می توانید فیلتر را باز نموده و پس از چک کردن سلامت قطعاتی مثل هوزینگ و اورینگ ها، فیلتر را مجددا با دقت قطعات را به یکدیگر متصل نمایید.

* احتمال دیگر، خرابی فیلتر ممبران و یا فرا رسیدن زمان تعویض آن می باشد. برای تشخیص این موضوع لازم است سختی آبی که مستقیما از فیلتر ممبران خارج می شود را اندازه بگیرید. برای این کار شیر مخزن را بسته و شیر برداشت را باز کنید.در این مرحله مخزن از مسیر حذف میشود. در مرحله ی دوم شیر میکس را کاملا بسته و در صورتی که از فیلتر مینرال استفاده میکنید آن را از مسیر خارج نماید.

در این مرحله آب خروجی از شیر برداشت مستقیما از فیلتر ممبران خارج شده و با سنجش سختی آن می توانید به صحت عملکرد فیلتر ممبران پی ببرید.

ترشی آب تصفیه شده

طعم ترش آب به معنای اسیدی بودن آب و طعم صابونی آب به معنای قلیایی بودن آب می باشد. هر دو اینها به معنای خروج آب از بازه ی تعادل آب بوده و نیازمند اصلاح هستند.
برای رفع حالت اسیدی آب و در امان بودن از عوارض بلند مدت آن استفاده از فیلتر قلیایی در دستگاه تصفیه آب راهکار حل این مسئله می باشد.
نکته ی قابل توجه برای همه ی مسائل آب پس از تصفیه شدن این است که هر دستگاه تصفیه تا حدی می تواند آب را خالص نماید و در صورتی که آب منطقه سختی بسیار بالایی داشته باشد کاملا خالص سازی نمی شود. در این موارد لازم است که از فیلتر های باکیفیت بالا یا دوفیلتر همزمان استفاده نمایید.

*تیم تخصصی آویسا شمارا در انتخاب بهترین نوع از فیلتر ها راهنمایی می کند*