عیب یابی به موقع و رفع مشکل از دستگاه تصفیه آب

تحقیق و انتخاب دستگاه تصفیه ی آب تنها بخشی از پروسه ی دستیابی به آب گوارا و مطلوب می باشد.افراد باید بتوانند اطلاعات لازم درمورد نحوه ی نگهداری از دستگاه تصفیه آب خود را بدست آورده در زمان مناسب از آن استفاده نمایند.

یکی از مسائلی که افراد را مشغول میکنند بوجود آمدن اشکال های متعددی در دستگاه تصفیه ی آب است .این عیوب حتی درصورت ساده بودن علت می تواند افراد را دچار سردرگمی کند.امروزه با افت کیفیت آب و استفاده ی مکرر از دستگاه امکان بوجود آمدن این اختلالات در عملکرد دستگاه ها بسیار محتمل است. بنابراین لازم است درمورد عیوب دستگاه تصفیه آب بیشتر بدانیم.
اولین قدم در عیب یابی این است که به اجزا دستگاه تصفیه ی آب آشنایی داشته و اتصالات آن را بشناسیم.عموما دستگاه های تصفیه آب خانگی از اجزایی تشکیل شده اند. مانند: فیلتر ها وبراکتی که فیلترها بر روی آن نصب می شوند ،شیر میکس،شیر ورودی ،مسیر خروجی،شیر مخزن ،شیر برداشت روی سینک،مخزن ، فشار سنج ،پمپ و آدابتور

در صورت اطمینان از صحیح بودن اتصالات دستگاه تصفیه آب ، روند زیر را انجام دهید:

برای اطمینان از عملکرد کلی دستگاه و بررسی نقاط معیوب آن در ابتدا دستگاه را به برق متصل نموده، شیر آب ورودی و شیر برداشت را باز کرده و شیرهای مخزن و میکس را ببندید.در دستگاه با عملکرد صحیح در این حالت باید مقدار کمی آب از شیر برداشت خارج شده و جریان در خروجی فاضلاب برقرار باشد.

در این زمان درصورتی که کمی پس از بستن شیر برداشت دستگاه خاموش شود و تا مدتی در حدود 5 دقیقه روشن نشود،دستگاه بدون نقص و با بطور صحیح کار میکند.لازم به ذکر است که در این زمان جریان آب خروجی به فاضلاب باید قطع بشود.
در صورت توجه به موقع به برخی عوامل میتوان به وجود عیوب پنهان دستگاه ، پیش از آسیب رسیدن به اجزا ی دیگر دستگاه پی برد.پی بردن به این عوامل بسیار مهم است چرا که گذشته از هزینه ی دستگاه و جنبه ی اقتصادی ،درصورت عملکرد اشتباه دستگاه آب مصرفی از کیفیت مطلوب برخوردار نمی باشد.

فشار سنج دستگاه تصفیه آب:

عموما فشارسنجی در اکثر دستگاه های تصفیه ی آب وجود داردکه این گیج فشار آب خروجی از پمپ به فیلتر ممبران را نشان می دهد.این فشار در صورت عملکرد صحیح پمپ و دستگاه در زمان روشن بودن باید بین 50 تا 150 و در زمان خاموش بودن صفر باشد.که خارج بودن از این بازه نشانگر وجود مشکلاتی در دستگاه می باشد.

خروجی فاضلاب:

پس از تصفیه شدن آب توسط فیلتر اسمز معکوس مقداری پساب باقی می ماند که باید از دستگاه خارج شده و به فاضلاب برود.قطعه ای به نام محدود کننده ی فاضلاب بر سر راه این خروجی وجود دارد که وظیفه ی آن کنترل میزان آب خروجی از دستگاه به فاضلاب می باشد.
جریان آب خروجی از دستگاه تصفیه آب در زمان روشن بودن دستگاه، باز بودن شیر برداشت و بسته بودن شیر مخزن باید میزان و فشار متوسطی داشته باشد.به میزان آب خروجی دقت کنید. در صورت کم و یا زیاد بودن میزان آب خروجی عیوبی در محدود کننده و یا فیلتر ها وجود دارد.

کیفیت آب تصفیه شده

پس از گذشت مدتی از استفاده نمودن از دستگاه تصفیه آب ممکن است متوجه تغییراتی در آب خروجی از دستگاه شوید .

تغییراتی مانند:
وجود ذرات معلق درآب ،ایجاد رسوب در کتری یا لوله ی برداشت آب،تلخ شدن آب ،وجود طعم و بوی نامطلوب در آب
در صورت بروز این مسائل بهتر است در ابتدا بوسیله ی یک اندازه گیر دیجیتالی سختی آب (TDS) ،میزان سختی آب خروجی و ورودی را بسنجید و تفاوت آن را مشاهده کنید.سختی آب خروجی از دستگاه تصفیه ی آب باید کمتر از 100 باشد.
در صورت بروز این مسائل ممکن است مشکلاتی در فیلتر پلی پروپیلن و فیلتر های کربنی ،فیلتر ممبران و یا مخزن نگهداری از آب وجود داشته باشد.

خروج آب سیاه از دستگاه

در زمان استفاده از فیلتر کربن جدید آب خروجی از فیلتر کربنی میزانی از کربن را خارج می کند.این مسئله با گذراندن چیزی در حدود 5 لیتر آب برطرف می شود.درصورت دیده شدن دانه های سیاه در آب خروجی از دستگاه تصفیه آب به رفع این مسئله توجه کنید.چرا که ادامه یافتن این روند ممکن است به دیگر فیلتر ها آسیب وارد سازد.