فشار سنج یا گیج دستگاه تصفیه آب

در دستگاه های تصفیه آبی که به روش اسمز معکوس کار میکنند ، فشار لازم برای فعالیت فیلتر ممبران توسط پمپ تامین می شود. از فشار سنج در دستگاه های تصفیه آب به روش اسمز معکوس برای تعیین میزان فشار تولید شده توسط پمپ استفاده خواهد شد. فشار سنج دستگاه تصفیه آب را می توان به عنوان یکی از قطعات حفاظتی دستگاه نام برد. وجود فشار سنج یا گیج ضروری نبوده اما به مصرف کننده کمک میکند که پایش منظم عدد نشان داده شده توسط گیج را انجام دهد. همچنین با دقت به تغییرات آن ، بصورت زود هنگام متوجه عیوب ایجاد شده در دستگاه شود. همچنین وجود آن در هنگام تعمیر دستگاه و عیب یابی به افراد کمک به سزایی خواهد نمود.

فشار سنج

محل نصب فشارسنج عقربه ای

با توجه به عملکرد این قطعه مشخصا در نقطه ای قرار خواهد گرفت که فشار ایجاد شده توسط پمپ را بسنجد. گیج معمولا پس از پمپ و پیش از ورود آب به فیلتر ممبران قرار می گیرد. عدد نمایش داده شده بر روی گیج نمایشگر فشار درونی هوزینگ فیلتر ممبران می باشد.

مشخصات ظاهری گیج فشار

فشار سنج های عقربه ای مورد استفاده در دستگاه های تصفیه ی آب در دو جنس سازنده ی استیل و برنج .، دو اندازه ی کوچک و بزرگ و دو نوع خشک و روغنی تولید و عرضه می شود.

* فشار سنج های روغنی حاوی روغنی در محفظه ی شیشه ای روی عقربه ها می باشد. وجود این روغن به کنترل ارتعاشات و افزایش دقت در تشخیص کمک خواهد نمود. امروزه استفاده از گیج روغنی متداول تر بوده و کمتر از گیج خشک استفاده می شود. چرا که علاوه بر دقت بالای نمایش ، گیج های روغنی از طول عمر مفید بالاتری برخوردار هستند.

فشار نرمال فشار سنج عقربه ای

فشار نمایش داده شده در زمانی خاموش بودن پمپ، صفر تا 20 است. این اختلاف موبوط به دستگاه های دارای چها راهی مکانیکی و به دلیل دقت کمتر عملکرد چهار راهی نسبت به شیر برقی می باشد.

دستگاه هایی که دارای فیلتر ممبران هستند نیازمند فشار سیال بالای 50 می باشند. این به این معنا است که در زمان فعالیت پمپ فشار آب باید حداقل 50 باشد تا فیلتر ممبران بتواند به خوبی آب را تصفیه نماید. در فشار پایین تر آب ورودی به خوبی از فیلتر عبور نکرده و بخش اعظم آن به صورت پساب به فاضلاب می ریزد.

حد بالای فشار 125 می باشد .باقی ماندن آب در فشار 125 به مدت طولانی و یا رسیدن به فشار 150 میتواند سبب آسیب به دریچه ها ، فیلتر ها ، ترکیدن هوزینگ و … شود. در صورت وجود فشار بالا می توان با کم کردن فشار آب ورودی تا رسیدن به فشار نرمال (مثلا نیم باز کردن شیر ورودی. ) از آسیب به دستگاه جلوگیری نمود.
بنابراین دقت کردن به فشار نمایش داده شده می تواند از آسیب به اجزای دستگاه و هدر رفت آب جلوگیری نماید.

علل فشار زیر 50 در گیج

در صورتی که در زمان فعالیت پمپ فشار گیج زیر 50 باشد باید به دنبال علل ایجاد آن و رفع آن بگردیم. به طور معمول این مسئه به سه بخش مربوط می شود.

فشار آب ورودی

کاهش فشار آب ساختمان یا گرفتگی لوله ها می تواند از دلایل کاهش فشار دستگاه باشد.

پمپ

قسمت های مختلف پمپ مانند کلگی (محل القای فشار به آب.) ، موتور پمپ و یا بخش برق رسانی آن ( آدابتور ) تضعیف شده و به درستی کار نمی کنند.

فیلتر ممبران

یکی دیگر از مشکلات احتمالی آسیب دیدگی هوزینگ فیلتر ممبران و یا محدود کننده ی فاضلاب می باشد. آسیب به این بخش ها سبب هدر رفت آب و کاهش فشار دستگاه می شود.

*** مشاوره و خرید دستگاه تصفیه آب و قطعات آن در آویسا کالا. ***