فیلتر رزین چیست؟

فیلتر رزین نوعی از فیلترهای تصفیه آب است که درون آن از دانه های رزین با عملکردی خاص به منظور تصفیه آب استفاده می شود. این نوع فیلترها کاربرد بسیار گسترده‌ای در صنایع مواد غذایی ، دارویی، پزشکی و همچنین آکواریوم ها دارد اما اصلی ترین استفاده آن در تصفیه آب خانگی مورد نیاز برای آکواریوم ها است.

عموما عملکرد فیلترهای تصفیه آب  به این گونه است که املاح و ذرات موجود در آب را بسته به سایز آن ها داخل لایه های فیلترها به دام می اندازند. اینگونه در مراحل مختلف ذرات جدا شده و سختی آب کاهش پیدا میکند .اما در فیلترهای رزین از روشی متفاوت به منظور حذف ذرات موجود در آب استفاده می شود. در این فیلتر ذرات و املاح جداسازی می شود اما نه بر اساس اندازه بلکه با فرایند تبادل یون ذرات رزین گروهی از املاح آب را جدا کرده و گروه دیگر از ذرات را به درون آب آزاد می کند.
رزین ماده‌ای تشکیل شده از مولکول های درشت با دو انتهای قطبی بوده که بارهای دو انتهای آن متفاوت می باشند.

فیلتر های رزین انواع مختلفی دارد، از جمله :

رزین آنیونی

رزین آنیونی نوعی رزین با قدرت مبادله یون با بار منفی می باشد که برای جداسازی کلر موجود در آب و گوگرد به کار برده می شود.

رزین کاتیونی:

رزین کاتیونی نوعی رزین با قدرت مبادله یون با بار مثبت می باشد که می تواند یون های کلسیم، منیزیم، آهن و هیدروژن را جداسازی کند. این فیلتر ها وظیفه ی حذف یون های با بار مثبت را برعهده دارند و میزان یونی که می تواند حذف کند قدرت آن را تعیین خواهد کرد.

رزین میکس:

رزین میکس به طور معمول برای مصارف خانگی و آکواریوم های خانگی استفاده شده و در عمل قابلیت‌هایی مانند هر دو رزین آنیون و کاتیون را دارد.به دلیل حذف تمام ذرات مورد نیاز بدن انسان توسط فیلتر میکس استفاده از آن برای تصفیه آب شرب توصیه نمی شود.

اگر دستگاه تصفیه آب شما از روش اسمز معکوس استفاده می کند نیازی به استفاده از فیلتر رزین وجود ندارد.

عملکرد فیلتر رزین در تصفیه آب:

رزین ساخته شده از پلیمری غیر محلول در آب با رنگ سفید یا زرد در اندازه‌های نیم تا یک میلی متر می باشد. فیلتر رزین با استفاده از روش تبادل یونی قادر است سختی آب را کاهش دهد. املاح موجود در آب به خصوص کلسیم و منیزیم باعث سختی آب شده که عامل رسوب در لوله ها و تاسیسات هستند. عملکرد یونی در فیلتر رزین به این صورت است که برای حذف کلسیم و منیزیم پس از عبور آنها از فیلتر رزین ، کاتیون منیزیم و کلسیم جذب شده و به جای آنها کاتیون سدیم در آب آزاد می شود که این فرآیند سختی آب را کاهش خواهد داد.

این فرایند تبادل یون توسط فیلتر رزین دائمی نبوده و پس از مدتی با تکرار این جایگزینی ها اشباع می شود. لذا لازم است که فیلتر رزین تعویض یا احیا شود.
احیای فیلتر رزین می تواند سبب استفاده طولانی مدت از این نوع فیلتر بشود. به طور خلاصه احیای رزین طی مراحل زیر به انجام می رسد:

شست و شوی معکوس:

در این مرحله پس از ورود آب با سرعت زیاد از بستر پایین مدت ده دقیقه زمان لازم است تا پس از شناور شدن بستر دانه های رزین به هم چسبیده، گل و لای و رسوبات جمع شده در بستر شسته شده و از فیلتر خارج شوند. در این مرحله معمولا از بالای بستر ماده ای شیمیایی ( مخصوص برای نوع رزین درون فیلتر) وارد می شود که هدف از آن تعویض یونی و بازگشت رزین به حالت اولیه خود و غیر اشباع می باشد.

شست و شوی آهسته:

در این مرحله با گذراندن آب با سرعت کم بر روی بستر رزین سبب نفوذ مواد شیمیایی در همه ی نقاط بستر شده و فرآیند جا به جایی مواد شیمیایی تکمیل می شود.

شست و شوی سریع:

در این مرحله پس از تکمیل فرآیند احیا و جابجایی آب با سرعت زیاد از بستر عبور داده می شود تا مواد شیمیایی احیا کننده به طور کامل از از بستر رزین تخلیه شود و و این فرایند تا جایی ادامه دارد که اسیدیته آب خروجی زمان پایانی احیا را مشخص کند.

 

آویسا کالا