فیلتر یخچال چیست؟

تامین آب در یخچال هایی که قابلیت آب سرد کن روی درب را دارند به دو شیوه ی مرسوم صورت می پذیرد. روش اول پر کردن مخزن آب به صورت دستی و روش دوم در یخچالهای پیشرفته ‌تر اتصال مستقیم به آب شهری می باشد. در یخچال های ساید بای ساید پر شدن قالب یخ نیز به صورت اتوماتیک و با دریافت از آب شهری صورت می پذیرد.
با توجه به حساسیت و ظرافت اجزای یخچال استفاده از آب تصفیه شده و یا حداقل استفاده از یک پیش فیلتر ضروری می باشد. این مسئله تا آنجا مهم است که وزن گفته می شود بدون داشتن فیلتر از آبسرد کن یخچال استفاده نمایید.

اما دلیل استفاده از فیلتر در مسیر آب ورودی به آبسردکن یخچال چیست؟

همانطور که میدانید آب لوله کشی ذرات و مواد محلول مختلفی مانند گل و لای، سموم و آفات ، انواع میکروارگانیسم ها و…. را به همراه دارد . ورود کدام است از این ذرات به درون سیستم لوله کشی یخچال در دراز مدت خطرات و آسیب هایی را متوجه قطعات یخچال می نماید. به عنوان مثال وجود املاح سبب ایجاد روسوب و وجود میکروارگانیسم ها سبب آلودگی ثانویه در قطعات و طعم بد در آب خواهد شد. حتی ممکن است در مناطقی با آب سنگین و حاوی شن ریزه ورود این آب به یخچال مانند گرفتگی شیرهای آب منزل سبب گرفتگی تمام مسیر آب سرد کن شود. رفع آلودگی های میکروبی، رسوب و هرگونه گرفتگی از قطعات داخلی یخچال کار آسانی نبوده و قطعاً نصب فیلتر قبل از ورود آب به یخچال بهترین تصمیم می باشد.

فیلترهای یخچال در دو نوع داخلی و خارجی دسته بندی می‌شوند که عموما نوع خارجی آن در پشت یخچال نصب شده و برای هر نوع یخچالی قابل استفاده می باشد.

فیلترهای داخل یخچال یا فیلترهای ساید بای ساید انواع و اشکال مختلفی داشته و با توجه به برند یخچال متفاوت می باشند.

لازم است برای افزایش عمر یخچال و بهبود کیفیت آب خروجی در خرید فیلتر مناسب یخچال خود دقت کامل را به عمل آورید و به مهمترین نکته که مرغوبیت و اصالت فیلتر می باشد توجه کنید.
البته لازم به ذکر است که نمی توان از یک تک فیلتر انتظار تصفیه آب مانند دستگاه های چند مرحله ای را داشت. آب خارج شده از این فیلتر صرفاً از ذرات معلق و عناصری که ممکن است در یخچال مشکل ایجاد کنند عاری شده است.

فیلتر داخلی یخچال

فیلتر داخلی یخچال در بسیاری از مدل های ساید بای ساید که برای تامین آب مستقیماً به آب لوله کشی متصل هستند ،موجود می باشد .این فیلتر عموماً از کربن فعال ساخته شده است که از وظایف و توانایی های آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

حذف کلر و ترکیبات آن

– حذف عناصر شیمیایی

– حذف برخی از املاح

– حذف برخی میکروارگانیسم ها

– حذف زنگار لوله ها

حذف برخی مواد آلی

– بهبود طعم و بوی آب

افزایش عمر آبسردکن و یخساز یخچال

فیلترهای کربنی لازم است هر 6 ماه تعویض شود چرا که با گذر زمان خود فیلتر محلی برای تجمع میکروارگانیسم ها شده و می تواند آب را آلوده، بد بو و بد مزه سازد.
زمان تعویض این فیلتر با تغییر رنگ چراغ نمایشگر فیلتر یخچال به رنگ قرمز مشخص می شود. با وجود اینکه زمان روشن شدن چراغ تعویض فیلتر قابل اعتماد می باشد اما در صورتی که متوجه تغییری در رنگ، بو و مزه آب و یا شفافیت یخ تولید شده توسط یخچال شدید می ‌توانید با سنجش سختی آب تولید شده توسط یخچال توسط سختی سنج متوجه فرا رسیدن زمان تعویض فیلتر شوید. برای این مقایسه لازم است در طول زمان استفاده از فیلتر یکبار سختی آب تولید شده را سنجیده باشید.

آموزش تعویض فیلتر داخلی یخچال

فیلترهای داخلی یخچال ساید بای ساید در دو نوع لیوانی و موشکی وجود دارند. برای تعویض هر دو مدل ابتدا شیر ورودی به فیلتر را بسته و محوطه زیر فیلتر را به دلیل احتمال نشتی و ریختن آب در هنگام تعویض خالی کنید.
باز شدن فیلتر با چرخش آن به سمت چپ و کشش به سمت بیرون به راحتی خارج می شود. به منظور جایگزینی فیلتر جدید شما می توانید با قرار دادن فیلتر در جای خود و فشار دادن فیلتر به سمت بالا و چرخاندن به سمت راست ،فیلتر را در جای خود فیکس نمایید. فقط در صورتی که فیلتر از نوع لیوانی باشد لازم است توجه کنید که علامت قفل روی فیلتر رو به‌ روی علامت قفل روی محفظه قرار گرفته باشد.

فیلتر خارجی یخچال و طرز تعویض آن