قطعات دستگاه تصفیه آب بخش ۴

در سری مقالات گذشته درمورد قسمت های مختلفی از دستگاه تصفیه ی آب و ضرورت استفاده از آنها به طور خلاصه صحبت نمودیم.
داشتن یک دستگاه تصفیه آب مزایای بسیار زیادی دارد و قطعا ارزش انجام مراقبت های مربوط به دستگاه را دارد. اما مسئله ای خیلی مهم تلاش برای حفاظت و بهره بردن از آن در بالاترین سطح ممکن است. با داشتن آگاهی نسبت به عملکرد قطعات مختلف و مطلع بودن از نشانه های خرابی آنها می توانیم از آسیب های بزرگ به دستگاه جلوگیری نماییم.

این بخش در مورد قطعات اتصالی در دستگاه تصفیه آب، محدود کننده ی فاضلاب، زانویی ممبران سوپاپ دار و آچار هوزینگ به همراه ضرورت وجود آنها به طور خلاصه توضیحاتی ارائه دهیم.

اتصالات دستگاه تصفیه آب

هر دستگاه تصفیه ای برای متصل شدن فیلتر ها ،شیرآلات ، شیلنگها و غیره به اتصالاتی نیاز دارد. اتصالات به کار برده شده در این دستگاه ها در دو نوع مهره ای (رزوه ای) و فیتینگی وجود دارد. هر کدام از این اتصالات بسته به مدل دستگاه و محله قرارگیری انتخاب می شوند. اما به طور کلی مزایا و معایبی همراه هر دو نوع وجود دارد.

اتصالات رزوه ای:

– قابلیت اب بندی شدن بهتر

– استحکام بیشتر

– سختی کار با آنها

– سختی باز و بسته شدن در صورت ایجاد رسوب

اتصال مهره ای (رزوه ای) و فیتینگی

اتصالات فیتینگی:

– کارکرد سریع و آسان تر

– آب بندی ضعیف تر

– استحکام کمتر

– با این حال امروزه تقریباً اتصالات مهره ای از دور خارج شده اکثراً از  استفاده می شود.

زانویی ممبران سوپاپ‌دار

زانویی یک طرفه ممبران

زانویی ممبران یک قطعه محدود کننده است که در دو صورت فیتینگی و مهره‌ای در دستگاه تصفیه آب نصب میشود. این زانو یک فرد یک طرفه است ست که با زاویه ۹۰ درجه برای جلوگیری از بازگشت آب به فیلتر ممبران نصب می شود. در صورت نبود این قطعه به محض خاموش شدن دستگاه و از بین رفتن فشار تولید شده توسط پمپ ،آب داخل مخزن به سمت فیلتر ممبران باز می‌گردد. اثرات سوئی از نبود و یا خرابی زانویی یک طرفه به وجود می آید. مانند: خرابی زودرس فیلتر ممبران، هدر رفت آب، خاموش و روشن شدن پی در پی پمپ و استهلاک قطعات مربوط به آن

محدود کننده فاضلاب

محدود کننده جریان پساب یک قطعه کنترل کننده میزان خروجی آب آلوده از دستگاه تصفیه آب است. در دستگاه تصفیه آب به روش اسمز معکوس میزانی از آب به همراه آلاینده ها و املاح حذف شده از آب تصفیه شده از طریق یک خروجی به سمت فاضلاب روانه می شود. خروج پساب از طریق محدود کننده فاضلاب ب کنترل شده و از خروج بیش از حد آن جلوگیری می شود. به معنای دیگر در شرایطی که دستگاه خاموش باشد باید جریان پساب قطع شود. در صورت وجود مشکل در برخی قطعات دیگر ممکن است این جریان قطع نشده و آب همواره به سمت فاضلاب دورریز شود. محدود کننده فاضلاب در میزان متناسب با فیلتر ممبران تنظیم شده و در صورت وجود جریان نامتناسب می تواند میزان پساب را کنترل نماید.

در شرایطی خرابی یا عدم وجود محدود کننده مشکلاتی مانند: هدر رفت آب، خرابی فیلترهای پیش تصفیه و … بوجود خواهد آمد. برای کاهش پساب و افزایش بازدهی آن این مقاله را مطالعه فرمایید.

آچار هوزینگ

آچار هوزینگ تصفیه آب

آچار هوزینگ یک قطعه جانبی دستگاه تصفیه آب است که از آن برای باز و بسته کردن اصولی هوزینگ ها استفاده می شود. هوزینگ های دستگاه تصفیه آب که فیلتر ها را در خود جای می دهند پس از گذشت زمان با بوجود آمدن رسوبات سخت باز می شوند. یکی از راه های عمل باز و بسته کردن هوزینگ برای تعویض فیلتر استفاده از آچار هوزینگ است. استفاده از این آبشار کمک می‌کند که فشار وارد شده توسط دست شما به طور یکنواخت و هوزینگ وارد شود. این موضوع از اشتباه بسته شدن هوزینگ و یا شکستگی آن در هنگام باز شدن جلوگیری نماید. با توجه به هزینه‌های قطعات استفاده از هوزینگ بهتر از ایجاد آسیب در هوزینگ و تعویض آن می باشد.