قطعات دستگاه تصفیه آب و کاربرد آنها

دستگاه تصفیه آب خانگی با توجه به نوع و تعداد مراحل آن شکل و محتویات متفاوتی دارد. علاوه بر تفاوت در تعداد فیلترها ممکن است قطعات دیگر از دستگاه تصفیه آب نیست متفاوت باشد. اما برخی از قطعات به صورت حذف ناپذیر در تمامی دستگاه ها موجود می باشد. آگاهی از قطعات مختلف درستگاه تصفیه آب ممکن است در ابتدا کاری غیر ضروری و تخصصی به نظر بیاید .اما آشنایی با عملکرد و نقش این قطعات می تواند شما را در یافتن نقص دستگاه در زمان مناسب یاری کرده و مانع از ایجاد آسیب بیشتر شود.

درادامه به طور مختصر درمورد قطعات مختلف و عملکرد آنها در دستگاه تصفیه آب به سبک اسمز معکوس صحبت می کنیم. برای اطلاعات بیشتر بر روی اسم هر عنوان کلیک نمایید

پمپ دستگاه تصفیه آب خانگی

پمپی که از قطعات اصلی و مهم در دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس می باشد. وظیفه پمپ فراهم کردن فشار لازم برای عملکرد فیلتر ممبران است. در صورت نبود پمپ و یا خرابی آن فشار لازم برای فیلتر ممبران فراهم می شود. در پی آن مشکلاتی مانند کاهش شدید میزان آب تصفیه شده، کاهش عمر فیلتر ممبران و دیگر قطعات دستگاه میشود.

 

آداپتور یا ترانس تصفیه آب

آداپتور یک قطعه الکترونیکی است که وظیفه آن تبدیل ولتاژ برق ساختمان به ولتاژ مناسب برای دستگاه تصفیه آب می باشد. دستگاه های تصفیه آب با ولتاژهای مختلف برق کار می‌کنند و وجود آداپتور برای تامین برق مناسب برای دستگاه الزامی خواهد بود.

 

شیر قطع کن دستگاه تصفیه آب

شیر قطع کن یا چهار راه مکانیکی در دستگاه تصفیه آب با روش اسمز معکوس با در نظر گرفتن اختلاف فشار آب ورودی به دستگاه و فشار آب موجود در داخل مخزن، میزان آب موجود در مخزن را از لحاظ پر یا خالی بودن تشخیص میدهد. شیر قطع کن مکانیکی میتواند با شیر قطع کن برقی یا اتوماتیک جایگزین گردد.
در صورت نبود شیر قطع کن جریان آب ورودی به دستگاه هرگز قطع نمی شود و پس از پر شدن مخزن نیز به صورت پساب خارج خواهد شد. این موضوع سبب هدر رفتن آب و خراب شدن فیلتر ممبران آن می شود. به دلیل جریان دائمی و بی ثمر آب از فیلتر ها این وضعیت عمر فیلترهای پیش تصفیه را کم خواهد کرد.

 

شاسی یا براکت دستگاه تصفیه آب

براکت یا شاسی یکی از قطعات ضروری دستگاه تصفیه آب می باشد. از این قطعه برای قرارگیری دیگر قطعات در جای مناسب استفاده می شود. براکت از نظر جنس و محل نصب در انواع مختلفی وجود دارد. در صورت نبود براکت اختلالی در روند تصفیه آب به وجود نمی‌آید. اما بروز خسارات دیگری مانند شکستگی هوزینگ ها و یا آسیب به دیگر اجزا به دلیل نبود اتصال مناسب محتمل می باشد. انواع مختلف آن مانند: دیواری، پایه دار، بدون پایه، فلزی، پلاستیکی و… وجود دارد.

 

محفظه ی فیلتر یا هوزینگ تصفیه آب

هوزینگ یا محفظه در واقع یک قطعه نگه دارنده ی فیلتر است که با استفاده از آچار هوزینگ یه در آن متصل میگردد. درب هوزینگ از دو قسمت ورودی و خروجی تشکیل است. آب تصفیه نشده وارد هوزینگ شده در اطراف فیلتر قرار گرفته و پس تصفیه شدن از خروجی به سمت فیلتر بعدی و یا مخزن خارج می گردد.
هوزینگ ها در دو نوع شفاف و مات وجود دارند که هرکدام مزایا ومعایبی دارند.

ادامه در: قطعات دستگاه تصفیه آب بخش دوم

خرید دستگاه تصفیه آب و قطعات آن در کرج؛ آویسا کالا