پدیده وارونگی دما

وارونگی دما به دلایل گوناگونی ایجاد می شود که مهم ترین این عوامل عبارتند از:

– وارونگی دمای تشعشعی

– وارونگی تریولانسی

– وارونگی فرو نشینی

– وارونگی جبه ای

وارونگی دما

اما وارونگی دما که عموما در زمستان و در شهرهای صنعتی و پر جمعیت اتفاق می افتد وارونگی تشعشعی است. وارونگی تشعشعی زمانی اتقاق می افتد که سطح زمین هنگام شب سرتر می شود و اگر این فرآیند سرد شدن برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، هوای نزدیک سطح زمین سردتر از جو بالای آن خواهد شد. در چنین شرایطی وارونگی دما در نزدیکی سطح زمین ایجاد می شود و هوای شهرا شدیدا آلوده خواهد شد. اگر تغییراتی در جو به وجود بیاید مثلا وزش باد یا بارش باران به تمیز شدن هوا کمک خواهد کرد. اگر وزش باد خیلی ضعیف باشد،فرآیند سرد شدن به طرف بالا می رودو نوعی وارونگی کم عمق ایجاد خواهد شد.

شرایطی که منجر به وارونگی هوا می شود چیست؟

هوای سرد و بدون وزش باد،وارونگی دما را درشهرهای صنعتی ایجاد می کند. وزش باد به خودی خود از پدیده وارونگی دما جلوگیری خواهدکرد. در هوای ابری نیز احتمال وارونگی دمایی کمتر است، چون پوشش ابری درآسمان باعث جذب پرتوهای مادون قرمز تابشی از سطح زمین و انعکاس مجدد آن به سطح زمین می شود. در نتیجه هوای سطح زمین را گرم تر خواهد کرد و پدیده وارونگی دما اتفاق نخواهد افتاد.

زمانیکه وارونگی دمایی در سطح زمین به ویژه درمناطق شهری بزرگ و صنعتی اتفاق می افتد،به عوامل گوناگونی از جمله سردی هوا،سکون هوا،آلاینده های ناشی از از سوخت خودروها،کارخانه ها،لوازم گرمازای منازل و … ارتباط دارد. در اینگونه موارد سنگینی هوای سرد ،سبب افزایش غلظت آلاینده ها خواهد شد و عوارضی را برای ساکنین این شهرها به همراه خواهد داشت.

وارونگی دما و کاهش نزولات آسمانی ،پدیده وارونگی هوا را به همراه دارد. در بعضی از روزهای پائیز و زمستان شدت آلودگی به حدی بالاست که باعث هشدارهای مکرر وجدی در حوزه سلامت شده است و در اغلب اوقات مدارس را به تعطیلی کشانده است.

*

اگر در زمان وارونگی دما از شهر خارج شوید می توانید لایه ی کلفت و خاکستری آلوده که شهر را احاطه کرده از دور مشاهده کنید. و یا اگر به قله کوه مجاور شهر صعود کنید و به اندازه مشخصی بالا بروید،لایه کلفت و خاکستری آلاینده ها که روی شهر را پوشانده ، قابل دیدن می باشد.

در فصول سرد سال ،زمین گرمای خود را که در طول روز به دست آورده در شب های طولانی از دست خواهد داد. اگر هوا صاف و سرد و خشک باشد، زمین خیلی سریع حرارت خود را به هوا منتقل می کند و وجود آلاینده های محیط باعث ایجاد وارونگی خواهد شد.
نکته مهم و قابل توجه این است علاوه بر فضای شهری محیط های بسته ،همچون داخل منازل ، ادارات،بانکها ،مطب ها،مدارس و… همه آلوده به آلاینده ها می باشند.

در چنین شرایط جوی که محیط های بسته هم فضایی آلوده و پر خطر دارند ،دستگاه های تصفیه هوا بسیار ضروری و مورد نیاز فضاهای بسته می باشند. دستگاه تصفیه هوا آلودگی را حذف و هوای قابل استنشاق را پاکسازی خواهد کرد.

دستگاه تصفیه هوا ، هوا را پاکسازی و عاری از هرگونه ویروس و میکروب و باکتری می نماید.

مشاوره و خرید بهترین و مناسب ترین دستگاه تصفیه هوا در آویسا کالا