پمپ تصفیه آب خانگی

پمپ تصفیه آب یکی از قطعات اصلی در سیستم تصفیه آب اسمز معکوس است. در یک تعریف خلاصه و کوتاه می توان گفت پمپ فشار لازم برای عملکرد فیلتر ممبران را فراهم می آورد.

چرا وجود پمپ در دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس ضروری است؟

با در نظر گرفتن چگونگی عملکرد این دستگاه ها بهتر می توانیم در مورد ضرورت وجود پمپ صحبت نماییم.

 

اکثر دستگاه های تصفیه آب خانگی چند مرحله ای دارای فیلتر ممبران بوده و با سیستم اسمز معکوس آب را تصفیه می نماید. فیلتر ممبران که اصلی ترین بخش دستگاه تصفیه آب است و بیشترین بار خالص سازی آب را متحمل می شود دارای مکانیسم خاصی می باشد. به طور خلاصه می توان گفت بر اساس قانون اسمز ،آب از محیط رقیق به سمت محیط غلیظ حرکت می کند تا تعادل املاح را برقرار سازد. فیلتر ممبران برای تصفیه و خالص سازی آب باید بر خلاف این نیروی طبیعی موجود ، آب را از محیط غلیظ به محیط رقیق ببرد تا املاح از آن جدا شوند. بنابراین لازم است نیرویی برخلاف نیروی طبیعی اسمز این پروسه را به انجام برساند. تولید کننده این نیرو همان پمپ است.

بنابر توضیحات ارائه شده متوجه می شویم که وجود پمپ برای تامین فشار آب ورودی نیست و حتی در صورت بالا بودن فشار آب لوله کشی منزل باید از پمپ برای تامین نیروی لازم در فیلتر ممبران استفاده نمود. به عبارت دیگر میزان بازدهی دستگاه و فیلتر ممبران در ارتباط مستقیم با فعالیت پمپ است.

پمپ تصفیه آب

اجزای تشکیل دهنده پمپ تصفیه آب

پمپ ها در انواع مختلف از نظر میزان نیروی تولیدی وجود دارند. از این پمپ ها بر اساس فشار آب ، نوع دستگاه و با توجه به مصارف و خانگی و صنعتی استفاده می شود. به طور معمول پمپ تصفیه آب خانگی فشاری تا حدود 125 و پمپ صنعتی ۱۴۰ تولید می نماید.

پمپ های تصفیه آب معمولا تفاوت چندانی نداشته و عملکرد یکسانی دارند. اما همانند وسایل دیگر کیفیت قطعات در بازدهی و طول عمر دستگاه موثر خواهد بود.

پمپ ها از اجزای مختلفی مانند: سر ، بدنه ، سیم خروجی برق، پایه نگه دارنده و سوکت برق تشکیل شده اند. پایه ی پمپ فلزی یا پلاستیکی است که بیشتر جنس پلاستیکی مرغوب توصیه می شود. کیفیت هد یا کلگی پمپ نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که به دلیل ورود آب و خروج آن با فشار بالا، این قطعه فشار بالایی را متحمل می شود.

عملکرد پمپ تصفیه آب

مجموعه ی پمپ تصفیه آب از همراهی قطعات : آدابتور برق ،سوئیچ فشار بالا و سوئیچ فشار پایین با پمپ تشکیل می شوند . فعالیت این مجموعه با رساندن برق با ولتاژ مناسب توسط آدابتور به پمپ آغاز می شود. حد فعالیت پمپ نیز توسط سوئیچ های فشار تنظیم خواهد شد. فعالیت پمپ توسط سوئیچ فشار بالا در زمانی که فشار آب درون مخزن و لوله ها از حد مشخصی پایین تر بیاید آغاز می شود. در مقابل آن سوئیچ فشار پایین در زمانی که فشار آب ورودی به دستگاه از حد مشخصی پاببن تر باشد اجازه ی روشن شدن پمپ را نمی دهد.

 

طول عمر پمپ تصفیه آب

کارایی و طول عمر پمپ به کیفیت قطعات آن و کارایی فیلتر ها بستگی دارد. کارایی صحیح فیلتر های پیش تصفیه و فیلتر ممبران به طور مستقیم بر عملکرد و سلامت پمپ موثر هستند. در برخی موارد مانند خرابی سنسور های فشار بالا و پایین در فعالیت پمپ اختلال ایجاد می شود. توجه به صداهای ایجاد شده توسط پمپ و شرایطی مانند روشن خاموش شدن پمپ بصورت پی در پی  در جلوگیری از خراب شدن زود هنگام آن موثر خواهد بود.

اطلاعات بیشتر در مقالات عیب یابی دستگاه تصفیه آب

 

خرید دستگاه تصفیه آب و قطعات آن در کرج ؛ آویسا کالا