فیلتر نانو سیلور آنتی باکتریال

سیلور یا نقره که همه ما با آن به خوبی آشنا هستیم نوعی عنصر شیمیایی بوده که بجز زیبایی و جواهرات کاربردهای مهم دیگری نیز دارد. از دیگر ویژگیهای نقره می توان به رسانایی و آنتی باکتریال بودن اشاره نمود. این ویژگی ها سبب شدند که از آن به طور گسترده در در صنایع مختلف و پزشکی استفاده شود.

خاصیت آنتی باکتریال نقره

اگر بخواهیم با بیان ساده عملکرد آنتی باکتریالی نقره را توصیف نماییم باید بگوییم که نقره با تاثیر بر فعالیت های زیستی میکروارگانیسم ها مانند متابولیسم، تنفس و تولید مثل باعث نابودی آن ها می شود. نقره در ابعاد بزرگ از واکنش پذیری کمی برخوردار است اما زمانی که در ابعاد نانومتر قرار می گیرد به شدت خاصیت آنتی باکتریالی آن افزایش می یابد. در گذشته از نقره برای کنترل عفونت زخم استفاده می ‌کردند و با گذر زمان ، افزایش تحقیقات و اثبات اثر ضد میکروبی قوی بر طیف وسیعی از باکتری ها بسیار مورد توجه واقع شده است.

از دیگر اثرات ثبت شده این است که: علاوه بر کشتن باکتری ها، با نفوذ و ماندگاری یون های نقره ی ساطع شده از نانو ذرات نقره در دیواره باکتری های کشته شده، آنها نیز خود سبب نابودی دیگر باکتری ها می‌شوند.

کاربرد سیلور در تصفیه آب

فیلتر آنتی باکتریال یا فیلتر نانو سیلور یکی از فیلترهای تولید شده برای نصب در دستگاه های تصفیه آب می باشد. این فیلتر اصولاً بر پایه کربن فعال بوده پوششی از نقره  در اندازه‌ های نانو روی سطح آن قرار دارد . به دلیل قدرت بالای کربن فعال در مورد جذب باکتری ها استفاده از از کربن به همراه نقره سبب هم افزایی قدرت آنتی باکتریال آنها می‌شود.

فیلتر نانو سیلور جزء اصلی دستگاه تصفیه آب خانگی نبوده ولی به راحتی قابل نصب در انواع دستگاه تصفیه آب چند مرحله ای می باشد.
سال متداولی که در این مورد مطرح می‌شود این است که :

آیا استفاده از فیلتر نانو سیلور ضروری می باشد؟

در دستگاه‌های تصفیه آب به روش اسمز معکوس ، فیلتر ممبران با عملکرد فوق العاده قوی موجب حذف کلر، و کلیه املاح موجود در آب خواهد شد. همانطور که می دانید علی‌رغم مضراتی که باقیمانده کلر در آب برای بدن به همراه دارد، وجود آن در آب برای نگه داشتن سطحی از گندزدایی و جلوگیری از ایجاد آلودگی ثانویه مهم می باشد. پس از گذشتن آب از فیلتر ممبران و با حذف کلر امکان ایجاد آلودگی ثانویه در لوله ها، فیلترهای بعدی و مخزن وجود دارد. علاوه بر آن همانطور که میدانید در بسیاری از موارد در صورتی که فیلتر ها به موقع تعویض نشوند و یا آب در طولانی مدت در مخزن و دستگاه باقی بماند سبب ایجاد آلودگی های باکتریایی می شود.

بنابراین استفاده از یک فیلتر ضدعفونی کننده مانند فیلتر نانو سیلور و یا در سطح قوی تر فیلتر یو وی در دستگاه تصفیه آب برای خانواده‌هایی که نوزاد یا فرد بیمار در خانه دارند ضروری می باشد. همچنین اگر در منطقه زندگی می‌کنید که احتمال می دهید آب لوله کشی آلودگی میکروبی به همراه دارد استفاده از این فیلتر پیشنهاد می شود.

بهتر است فیلتر نانو سیلور در چه مرحله ای نصب شود؟

در مورد استفاده از فیلتر آنتی باکتریال در در مراحل مختلف دستگاه تصفیه آب نظرات متفاوتی وجود دارد که به شرح آن می پردازیم:

– مرحله آخر: نصب نمودن فیلتر آنتی باکتریال در مرحله آخر و پس از همه فیلترها دو مزیت دارد. ۱ افزایش طول عمر فیلتر به دلیل عبور آب خالص ۲ رفع هرگونه آلودگی میکروبی و قارچی که ممکن است در هر یک از فیلترها به وجود آمده باشد.

– مرحله پنجم و جایگزین فیلتر پست کربن: برخی معتقدند که بهترین گزینه نصب نمودن فیلتر آنتی باکتریال پس از فیلتر ممبران و به جای فیلتر پست کربن می باشد. چرا که فیلتر نانو سیلور در واقع همان فیلتر پست کربن نقره اندود شده است . بنابراین با استفاده از آن به جای فیلتر پست کربن میتوان از یک فیلتر به دو منظور استفاده نمود. البته این کار ممکن است سبب کاهش عمر فیلتر شود که با توجه به بالا بودن قیمت فیلتر نانو سیلور اقتصادی نمیباشد.

– مرحله ی اول: ممکن است در برخی مناطق با اطمینان از آلودگی میکروبی آب مصرفی توصیه شود فیلتر نانوسیلور در مراحل ابتدایی دستگاه نصب شود. این کار به منظور جلوگیری از ورود آلودگی ها به درون فیلتر ها می باشد. اما بشدت از عمر فیلتر می کاهد. همچنین احتمال بروز آلودگی در مخزن و مراحل پایانی وجود دارد که این امر سبب بی اثر شدن عملکرد فیلتر می شود.