نگهداری از دستگاه تصفیه آب در زمان سفر

در زمان خرید دستگاه تصفیه آب توجه به کیفیت اجزا آن، استاندارد بودن و متناسب بودن مراحل با نیاز بسیار مهم می باشد. اما پس از خرید دستگاه تصفیه آب مرحله مهمتری یعنی چگونگی حفظ و نگهداری دستگاه و به دنبال آن افزایش طول عمر آن وجود دارد. یکی از سوالات بسیار رایج و بسیار مهم در مورد نگهداری از دستگاه تصفیه آب، روش نگهداری از دستگاه در زمان مسافرت می باشد.

حفظ ایمنی دستگاه تصفیه آب در زمان مسافرت

همیشه لازم است که به منظور حفظ ایمنی در زمان خروج از منزل به مدت طولانی، انشعابات آب و برق خانه را قطع نمایید. چرا که موارد بسیاری دیده شده است که به دلیل نشت آب و یا اتصال برق آسیب های جبران ناپذیری به خانه و وسایل ها آن وارد شده است. در زمان مسافرت لازم است به منظور حفظ ایمنی و بهداشت دستگاه و همچنین جلوگیری از آسیب به منزل مواردی را رعایت نمایید.

دستگاه تصفیه آب نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد لذا لازم است در زمان مسافرت به منظور حفظ ایمنی و بهداشت دستگاه و همچنین جلوگیری از آسیب به منزل مواردی را رعایت نمایید. در صورتی که برای زمان طولانی (بیش از یک روز) از منزل خارج میشوید حتماً شیر آب ورودی دستگاه تصفیه آب را بسته و دستگاه را از برق بکشید. چرا که در صورت جدا شدن انشعابات، وجود نشتی آب و یا اختلالات الکتریکی خسارت زیادی متوجه دستگاه و منزل خواهد شد.

حفظ بهداشت دستگاه تصفیه آب

همانطور که میدانید در صورت عدم استفاده از دستگاه تصفیه آب به صورت طولانی مدت به دلیل حذف شدن کلر امکان ایجاد آلودگی میکروبی در دستگاه، فیلترها و مخزن وجود دارد. برای جلوگیری از ایجاد این مشکل موارد زیر را انجام دهید.
در صورتی که زمان عدم استفاده از دستگاه کمتر از ۵ تا ۷ روز می باشد برای دستگاه تصفیه مشکلی به وجود نمی آید و نیازی به تخلیه کامل آب آن وجود ندارد. اما برای احتیاط و حفاظت از دستگاه مواردی را را رعایت نمایید:

– شیر آب ورودی از لوله کشی ساختمان به دستگاه و شیر ورودی مربوط به خود دستگاه تصفیه (شیر موجود در ورودی فیلتر اول) را ببندید.

– به منظور کاهش فشار دستگاه، شیر برداشت را باز نموده و و نیمی از آب مخزن را تخلیه نمایید.

– پس از تخلیه شدن نیمی از آب مخزن، شیر برداشت و شیر مخزن را بسته و برق دستگاه را قطع کنید.

– در زمان استفاده مجدد ،دوباره مدتی شیر برداشت را باز بگذارید تا آب مانده در مجاری تخلیه شود.

مراقبت های بهداشتی از دستگاه تصفیه آب در زمانهای عدم استفاده طولانی

– در چنین شرایطی لازم است پس از بستن ورودی های آب به دستگاه شیر برداشت را تا زمان تخلیه مخزن به طور کامل باز بگذارید.

(* توجه داشته باشید که از تخلیه کامل آب درون فیلترها بپرهیزید. چرا که خشکی فیلترها باعث خرابی زودهنگام آنها خواهد شد.)

– شیر مخزن و شیر برداشت را بسته و برق دستگاه را قطع کنید.

– به منظور استفاده مجدد اجازه دهید مخزن کاملاً پر شود و پس از آن آب را به طور کامل تخلیه نمایید.

– مجدداً اجازه دهید مخزن پر شود و سپس از آب استفاده کنید.

مراقبت های بهداشتی از دستگاه تصفیه آب در صورت عدم استفاده بیش از سه ماه

در صورت بلا استفاده بودن دستگاه تصفیه آب در مدت طولانی و ماهانه معمولاً فیلترها کارایی خود را از دست داده و با نظر کارشناس تعویض می شوند. اما رعایت برخی نکات برای حفاظت از کلیت دستگاه لازم است. با انجام این نکات می توان فیلترهایی که زمان زیادی استفاده نشده اند را نیز سالم نگه داشت.

*در این شرایط لازم است کلیه اتصالات دستگاه باز شود. بنابراین محل اتصال لوله ها و فیلتر ها را علامت بزنید.

– همه ورودی های آب (ورودی آب از ساختمان به دستگاه، شیر ورودی دستگاه، شیر مخزن) را بسته و شلنگ مخزن را از فیلتر پست کربن باز کنید.

– شلنگ مخزن را به ورودی پمپ (به جای شلنگ ورودی پمپ) که پیش از فیلتر ممبران تعبیه شده است وصل نمایید.

شیر مخزن را باز کنید تا پمپ فعال شود.

– جریان آب تصفیه شده موجود در مخزن از طریق پمپ از فیلتر ممبران و پست کربن عبور کرده و از فیلتر پست کربن خارج می شود. (این کار سبب شست و شوی فیلتر ممبران آن و جلوگیری از ایجاد رسوب در آن و اتصالات آن آن خواهد شد)

– دستگاه را به حالت اولیه برگردانید و اجازه دهید اب دستگاه کاملا تخلیه شود.

– همه ی فیلتر ها را جدا کرده ، اجازه دهید خشک شوند و محفظه های آنها را تمیز نمایید.

– نگهداری از فیلتر ممبران دشوار است چرا که در صورت خشک شدن خراب میشود و در صورت خیس ماندن دچار آلودگی خواهد شد. اما می‌ توانید فیلتر ممبران را به صورت خیس در کیسه پلاستیکی قرار داده و درون یخچال نگهداری نمایید.

– به منظور جلوگیری از ایجاد آلودگی در لوله ها می توانید با استفاده از تلمبه یا پمپ باد آنها را خشک نمایید.

– در زمان استفاده مجدد همه اجزا را به صورت اولیه به یکدیگر متصل نموده و اجازه دهید دوبار مخزن پر شود و آب آن را را دور بریزید.

– پس از پر شدن مخزن برای بار سوم می توانید از آب آن استفاده کنید.

* در صورت مشاهده هرگونه خرابی در فیلترها لازم است آنها را تعویض نمایید.