دلایل خوردگی مغزی یا نشتی آب از شیر برداشت 

نشتی آب از لوله ها همیشه جز معضلات مربوط به شیرهای آب خانه بوده است. نشتی آب از شیر متصل به آب شهری سبب مشکلاتی مانند هدر رفتن آب، افزایش هزینه ها و بر هم زدن آرامش و تمرکز می شود. اما زمانی که این نشتی در شیر برداشت آب مربوط به دستگاه تصفیه آب باشد در صورت رفع نشدن، به جز موارد ذکر شده هزینه های بیشتری برای شما ایجاد خواهد کرد.

نشتی آب از شیر برداشت دستگاه تصفیه آب سبب ایجاد خلاء در مدار لوله های دستگاه می شود. خلاء ایجاد شده در دستگاه باعث خاموش روشن شدن دستگاه و پمپ به صورت مکرر می گردد. همچنین خاموش روشن شدن پی در پی و بی دلیل پمپ و دستگاه علاوه بر ایجاد استهلاک برای دستگاه، سر و صدای مزاحم نیز ایجاد خواهد نمود.

ساختار شیرهای برداشت

شیرهای برداشت دستگاه تصفیه آب عمدتاً در دو نوع اهرمی و ستاره ‌ای (چرخشی) وجود دارند. این شیرهای برداشت در انواع مختلف با جنس ها و ویژگی های جزئی مختلفی تولید و عرضه می‌شوند.
شیرهای برداشت دستگاه تصفیه آب نیز مانند همه شیرهای آب پس از مدتی به دلیل خوردگی مغری و ایجاد رسوبات دچار گرفتگی و یا نشتی خواهند شد. رفع به موقع این نشتی به افزایش طول عمر دستگاه تصفیه آب کمک بسزایی می کند.

دلیل خوردگی مغزی و نشتی شیر برداشت

خوردگی مغزی و ایجاد رسوب در واشر ها علت اصلی نشتی شیر میباشد. خوردگی و رسوب خود در گذر زمان و در نتیجه بالا بودن سختی آب ایجاد می شود. بنابراین برای علت یابی خوردگی مغزی لازم است از میزان سختی آب مطلع شویم و به رفع دلیل آن بپردازد.

بالا بودن tds آب

همانطور که میدانید آب پس از تصفیه شدن با فیلتر ممبران تا میزان بسیار زیادی خالص می ‌شود. این خالص سازی سبب می شود که سختی آب به میزان قابل توجهی کاهش یافته و به زیر 30 برسد. کاهش شدید سختی آب به دنبال حذف میزان زیادی از املاح موجود در آب شکل می گیرد و سبب ایجاد بی مزگی و یا تلخی در آب خواهد شد.

به منظور رفع بی مزگی آب و بهره بردن از املاح ضروری موجود در آب به دو روش سختی آب اصلاح شده و در حالت متعادل قرار می گیرد. استفاده از ۱ فیلتر مینرال(فیلتر مواد معدنی) و ۲ شیر میکس
با توجه به توضیحات داده شده بالا بودن سختی آب دستگاه تصفیه آب در نتیجه اختلال در عوامل ذکر شده می باشد. مانند:

– اختلال در عملکرد فیلتر ممبران و یا گذشتن از زمان تعویض آن

– عدم مرغوبیت فیلتر مینرال

– خرابی شیر میکس و یا شیر های یک طرفه

– بالا بودن شدید سختی آب منطقه

* سختی آب در نتیجه عواملی که گفته شد افزایش یافته و با رسوب در واشرها و خوردگی مغزی شیر برداشت باعث نشت آن میشود.

رفع نشتی شیر برداشت

شیر برداشت دستگاه های تصفیه آب برخلاف شیرآلات معمولی به دلیل اینکه برای باز و بسته شدن به گردش کمی احتیاج دارند در صورت خرابی مغزی به میزان زیادی نشتی آب خواهند داشت. مغزی جزء قطعات اصلی شیر بوده و عموما در قسمت پشت فلکه شیر نصب می شود. عموما نشتی آب از این نوع شیرها با تعویض واشر و یا شستشوی آن حل نشده و نیازمند تعویض فیلتر می باشند.
با این حال ابتدا لازم است از عایق بندی صحیح و سالم بودن واشر ها اطمینان حاصل نماییم. چرا که اختلال در این دو نیز می تواند از عوامل ایجاد نشتی شیر باشد.

کنترل کردن واشر ها

عموماً در شیرهای ستاره‌ای دو واشر وجود دارد که در زمان بسته بودن شیر کنار هم به شکل ۸ انگلیسی قرار گرفته اند. با چرخاندن شیر این دو واشر رو به روی هم قرار گرفته و جریان آب برقرار می شود. در صورت ایجاد رسوب در بین این دو باشه فاصله ایجاد می شود. فاصله ایجاد شده سبب می شود که آب به میزان کمی از آن عبور کرده و به صورت نشتی قطره ای از شیر برداشت آب نمایان شود.

به منظور رفع این مشکل شیر را باز نموده و واشر ها را در صورت سلامت و وجود رسوب با مواد شوینده بشویید. پس از جایگذاری واشر ها و بستن شیر در صورتی که مشکل نشتی شیر حل نشد باید مغزی شیر را به طور کامل تعویض نمایید.

تعویض مغزی شیر برداشت

به منظور به منظور تعویض مغزی مراحل زیر را انجام دهید:

– درپوش را خارج کنید.

– پیچ شیر را با پیچ گوشتی باز نمایید.

– پس از باز شدن پیچ، دسته شیر(ستاره ای ) را خارج نموده و درپوش مغزی را باز کنید.

– با استفاده از آچار فرانسه مغزی را باز کرده و آن را خارج نمایید.

– مغزی جدید را در جای خود قرار داده و محکم کنید. (حتماً در زمان خرید مغزی به یکسان بودن اندازه آن با مغزی شیر خود دقت نمایید.)

– اجزای شیر را طبق مراحل باز نمودن آنها ببندید.

* در گذر زمان و با ایجاد رسوبات عموما اجزای شیر سفت شده و باز کردن آن کمی مشکل است. در مراحل گفته شده در صورت سفتی اتصالات می ‌توانید از محلول های روغنی استفاده نمایید.