دستگاه های تصفیه آب بدون پمپ

 

امروزه با افزایش آلاینده های موجود در آب آشامیدنی، هشدار سلامتی جدی برای افراد در رابطه با سلامت آب آشامیدنی آنها وجود دارد. تصفیه خانه های آب آشامیدنی شهری قادر به حذف تمام آلودگی ها و املاح آب نبوده و علاوه بر آن به دلیل استفاده زیاد از کلر از کیفیت مطلوبی برای آب آشامیدنی فراهم نمی کنند. به همین دلیل هر روز بر متقاضیان خرید دستگاه تصفیه آب افزوده می شود.

دستگاه های تصفیه آب در انواع مختلفی از نظر سیستم تصفیه آب، تعداد فیلتر، وجود و یا عدم وجود پمپ و …. در دسترس عموم قرار دارند. افراد قادر هستند با توجه به نیاز خود دستگاه تصفیه آب را انتخاب نمایند. به دلیل هزینه ی کمتر دستگاه های تصفیه آب به روش اولترافیلتراسیون افراد متقاضی این نوع دستگاه افزایش یافته است. در اینجا قصد داریم در مورد دستگاه های تصفیه آب بدون نیاز به پمپ صحبت کنیم.

دستگاه های تصفیه آب بدون پمپ

سیستم تصفیه آب بدون پمپ

طراحی برخی از دستگاه های تصفیه آب به گونه ای است که نیازی همین طور برق ندارند. اصطلاحاً به این دستگاه ها مکانیکال نیز گفته می‌شود. در این دستگاه ها از روش اولترافیلتراسیون یا uf استفاده می شود.
دستگاه های تصفیه آب بدون پمپ در دو نوع با و بدون سیستم اسمز معکوس دسته بندی می شوند.

همانطور که میدانید فیلتر ممبران برای تصفیه آب و جداسازی املاح از آن، فشار بالا نیاز دارد. کاهش فشار آب وارد شده به فیلتر ممبران دو اثر منفی از خود برجای خواهد گذاشت. کاهش فشار سبب کاهش بازدهی دستگاه و فیلتر ممبران خواهد شد که سبب کاهش تولید آب تصفیه شده می شود. دیگر اثر منفی آن افزایش میزان آب خروجی به صورت پساب به فاضلاب می باشد میزان زیادی آب به هدر میرود.در دستگاه های تصفیه آب که دارای پمپ هستند،این فشار توسط پمپ تامین می شود. بنابراین برای استفاده از دستگاه تصفیه آب بدون پمپ به روش اسمز معکوس باید توجه داشته باشیم که فشار آب منزل بیش از4 bar باشد. به عبارتی این محصول فقط قابل استفاده در برخی منازل در مناطق فشار بالا می باشد.

 

نحوه ی عملکرد فیلتر الترافیلتراسیون

به طور خلاصه می توان گفت که روش تصفیه آب در فناوری از اولترافیلتراسیون با عبور آب از لوله هایی با روزنه های کوچکتر از 0.1 میکرون می باشد. در این روش با عبور آب از این روزنه ها تمامی ذرات بزرگتر است سایز روزنه، در پشت روزنه ها و در فیلتر باقی خواهند ماند.
در این روش بسیاری از مواد مانند کلوئید ها ، عوامل میکروبی و مولکولهای آلی بزرگ از آب حذف می شوند. عموما در گذر زمان در فیلترهای اولترافیلتراسیون تجمع ذرات ایجاد رسوبات نموده و باید از این مواد پاکسازی شود.

 

مقایسه ی دستگاه های اولترافیلتراسیون و اسمز معکوس

این فیلتر ها می ‌تواند به طور مستقل به عنوان یک پیش فیلتر و یا به عنوان مکمل برای محافظت از فیلتر ممبران در دستگاه ها نصب شوند. این فیلتر ها مزایایی مانند:

– کیفیت مطلوب آب خروجی

– نداشتن صدور قبض آب

– حجم و قابل نصب نصب در مکانهای کوچک

– عدم نیاز به پمپ و فشار بالا

– تصفیه آب بدون ایجاد فرایند شیمیایی

– قیمت ارزانتر

– سرعت تصفیه آب بالاتر و … دارد.

* نکته قابل توجه در مورد مقایسه اولترافیلتراسیون و اسمز معکوس این است که دستگاه با روش اولترافیلتراسیون، قادر به حذف املاح مانند،نیترات و یا گچ نمی باشد و توانایی آن از دستگاه اسمز معکوس بسیار محدود تر است. البته کیفیت آب خروجی از این دستگاه مطلوب و استاندارد است.

از مزایای استفاده از دستگاه های بدون پمپ می توان به کاهش هزینه های مربوط به پمپ، آداپتور و همچنین هزینه برق اشاره نمود. صورت بالای تصفیه آب در دستگاههای اولترافیلتراسیون سبب می‌شود که در در زمان اقدام به برداشت آب همان لحظه آب تصفیه شود و در اختیار شما قرار گیرد. در صورتی که در روش اسمز معکوس برای تولید یک لیتر آب حدود ۱۰ دقیقه زمان لازم است بنابراین وجود مخ زدن اجباری خواهد بود. به دلیل سرعت بالای تصفیه آب در روش اولترافیلتراسیون نیازی به نصب مخزن نیز وجود ندارد و هزینه ی مخزن نیز از هزینه دستگاه کسر می شود.

البته قابل ذکر است که بیشتر هزینه بیشتر مربوط به دستگاه های پمپ دار کاملاً جبران پذیر هستند و ارزش پرداخت دارند.

خرید دستگاه تصفیه آب در کرج؛ آویسا کالا