عیب یابی مخزن دستگاه تصفیه آب

در بسیاری از موارد شکایت مشتریان از کمبود فشار آب تصفیه شده می باشد . به این صورت که پس از برداشتن مقدار کمی آب جریان قطع شده و فشار کاهش می یابد. لازم است مشکل اصلی آن را متوجه بشویم با نسبت به رفع آن اقدام کنیم.

در این شرایط ممکن است مخزن خراب شده و یا مشکل از کاهش فشار هوای مخزن باشد .سوال این است که :

چطور متوجه شویم که مخزن آن خراب شده است؟

مخزن‌های دستگاه تصفیه آب در مدل های مختلف فلزی، استیل، پلاستیک و… تولید و عرضه می‌شود . فارغ از جنس مخزن همگی از عملکرد یکسانی برخوردار هستند. مخزن دستگاه تصفیه آب حاوی یک قسمت هوای فشرده است که به وسیله دیافراگ از منطقه نگهداری آب جدا میشود. قسمت هوای فشرده به این دلیل طراحی شده است که قادر باشیم بدون نیاز به نیروی خارجی همه آب موجود در مخزن را تخلیه نماییم .

با گذشت زمان و استهلاک دستگاه عموماً همه مصرف کنندگان شاهد کاهش فشار آب خروجی می‌شوند و برای تصحیح آن تلاش می کنند. کاهش فشار مخزن به دو دلیل اصلی اتفاق می افتد.

۱ آسیب به دیافراگم مخزن

۲ کاهش فشار هوای فشرده

آسیب به دیافراگم مخزن دستگاه تصفیه آب

در صورت آسیب به دیافراگم آب به بخش هوای فشرده نفوذ کرده و عملاً تبدیل یک بخش می‌شود. برای تست این موضوع بر روی مخزن لازم است مخزن را تکان دهید. در صورتی که حس کردید آب به طور آزادانه در همه قسمت های مخزن در حرکت است و با دیواره ها و کف برخورد می کند، دیافراگم مخزن آسیب‌دیده و آب به منطقه هوای فشرده وارد شده است.

روش دوم برای تست آسیب دیافراگم مخزن این است که در هنگام پر بودن مخزن دریچه پایین مخزن را به داخل فشار دهید. در صورت خروج آب به جای هوا متوجه می‌شوید که آب به درون هوای فشرده نفوذ کرده است. تا زمانی که دیافراگم آسیب ندیده باشد مخزن سالم و قابل استفاده خواهد بود ولی در صورت آسیب به دیافراگم و یکی شدن دو محفظه باید مخزن تعویض شود.

کاهش فشار هوای فشرده مخزن

در صورتی که تست آسیب به دیافراگم را انجام دادید و از سالم بودن آن اطمینان حاصل شد، مخزن سالم است و نیازی به تعویض ندارد. تنها مشکل ایجاد شده کاهش فشار باد در مخزن است که قابل تنظیم می باشد.

*همانطور که میدانید در صورت خرابی مخزن و نبود هوای فشرده قادر نخواهیم بود همه آب مخزن را تخلیه کنیم.  بررسی خروج کامل آب از مخزن یک روش دیگر برای فهمیدن کاهش فشار هوای فشرده می باشد. برای این تست کافی است آب ورودی به دستگاه را بسته و شیر برداشت روی سینک را باز کنیم. در صورت تخلیه نشدن مخزن و باقی ماندن آب درون آن در میابیم که فشار مخزن برای خروج آب کافی نمی باشد.در این مرحله مخزن نیازمند سرویس و تنظیم فشار می باشد.

مراحل تنظیم فشار باد درون مخزن 

– در ابتدا مخزن را از دستگاه تصفیه آب جدا کرده و اجازه دهید تا آب آن به طور کامل خارج شود.

– با اتصال تلمبه مجرای ورودی هوای مخزن و تلمبه زدن آب باقیمانده در مخزن را تخلیه نمایید. (این کار را تا خالی شدن مخزن ادامه دهید.)

– فشار هوای مناسب هر مخزن بر روی آن درج شده است. پس از ۱۰- ۱۵ بار تلمبه زدن فشار داخلی مخزن را با یک فشارسنج بسنجید و مراقب باشید که بیش از گنجایش آن هوا وارد نکنید.

* دقت داشته باشید که در تمامی مراحل شیر مخزن را باز بگذارید.

* در صورت تنظیم هوای مخزن بدون جداسازی از دستگاه شیر مخزن و شیر برداشت را در حالت باز قرار دهید.

* در صورت نبود فشارسنج می ‌توانید فشار هوای مخزن را در یک آپاراتی تنظیم کنید.

* فشار هوای مخزن را هر دو سال یکبار چک و تنظیم نمایید. چرا که افت فشار طولانی مدت در مخزن باعث مشکلات دیگری مانند: پارگی دیافراگم و یا چسبیدن دیافراگم به کف مخزن و در نهایت خرابی مخزن شود.

* همچنین می توانید در صورت تمایل و نداشتن تجربه سرویس مخزن را یک متخصص بسپارید.

(توجه داشته باشید که واحد های فشار متفاوت است.psi و bar دو واحد فشار هستند که بر روی مخزن و یا دستگاه فشارسنج نمایش داده می شود. در صورت تفاوت واحد های فشار لازم است که آنها را تبدیل نمایید. میزان فشار مخزن حدود PSI ۱۰ یا bar ۵/ ۰ می باشد .)