فیلتر مینرال چیست و استفاه از آن چه ضرورتی دارد؟

همه ی افراد به منظور داشتن آبی سالم تر و خالص تر نسبت به آب شهری اقدام به خرید و نصب دستگاه تصفیه آب در منزل خود می نمایند. باید توجه داشت که هدف از خرید دستگاه تصفیه آب تنها خالص شدن آب نیست ، هدف بدست آوردن بهترین آب برای مصرف و آشامیدن می باشد.
بهترین آب برای آشامیدن آبیست که عاری از هرگونه گل و لای ، کلیه ی میکروارگانیسم ها ، یون ها و املاح سخت باشد. همچنین آب آشامیدنی ایده آل باید از نظر املاح ضروری و PH در حد نرمال و متعادلی قرار بگیرد.

همانطور که می دانید دستگاه های تصفیه آب یه روش اسمز معکوس بهترین انتخاب برای دستگاه تصفیه آب خانگی می باشد. این دستگاه ها از پنج مرحله ی اصلی تشکیل شده اند که هرکدام نقشی در خالص سازی آب ایفا می نمایند.
اصلی ترین جز در این دستگاه ، فیلتر ممبران است که آبی با خلوص 99 درصد تولید می نماید. در نگاه اول به نظر می رسد که نوشیدن آبی با خلوص 99 درصد برای سلامتی ما بهترین گزینه می باشد اما اینچنین نیست.

وجود همه ی املاح آب برای بدن مضر نبوده و حتی وجود برخی املاح در آب به میزان مشخص برای بدن و سوخت و ساز آن مفید می باشد. استاندارد های جهانی نشان می دهند که وجود برخی املاح مانند کلسیم، منیزیم و سدیم با غلظت های مشخص تا چه میزان برای صحت عملکرد بدن و سلامتی ما لازم و ضروری می باشد.

به عنوان مثال وجود کلسیم برای تحکیم استخوان و تنظیم ضربان قلب ، وجود  منیزیم برای تنظیم کننده ی فرآیند های بیوشیمیایی بدن و وجود سدیم برای کنترل و تعدیل آب و الکترولیت ها در بدن ضروری می باشد.

حال سوالی که مطرح می شود این است که با توجه به نیاز قطعی به عملکرد فیلتر ممبران برای حذف ذرات مضر، کمبود یون های معدنی را چگونه جبران نماییم ؟

دو راه برای تعادل سختی آب وجود دارد. استفاده از :1 شیر میکس 2 فیلتر مینرال

* شیر میکس راه ساده ای برای تنظیم بوده و اینکار را از طریق مخلوط نمودن آب تصفیه نشده با آب تصفیه شده انجام می دهد. این کار مزایا و معایبی دارد که از معایب آن می توان به دقیق نبودن و نیز وارد ساختن آلودگی های میکروبی به آب آشامیدنی اشاره نمود.

* فیلتر مینرال بهترین راه حل برای به تعادل رساندن آب تصفیه شده می باشد. از فیلتر مینرال به عنوان فیلتر ششم در دستگاه های تصفیه آب به روش اسمز معکوس استفاده می شود. این فیلتر به صورتی طراحی شده است که حاوی دانه های معدنی فراوری و غنی شده می باشد . آب تصفیه شده پس از ورود به فیلتر مواد معدنی یا همان فیلتر مینرال در معرض این دانه ها قرار میگیرد.

از مزایای فیلتر مینرال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تعادل املاح و بهبود آب آشامیدنی

– تاثیر کمی در تعدیل پی اچ آب

تنظیم املاح در حد استاندارد

مدت ماندگاری فیلتر مینرال وابسته به میزان برداشت آب می تواند متفاوت باشد اما به طور کلی عمر مفیدی در حدود یک سال دارد. استفاده از فیلتر مینرال بیش از 18 ماه ممکن است منجر به آلودگی و رشد باکتری در فیلتر شود. بنابراین بهتر است که در زمان مقرر نسبت به تعویض آن اقدام شود.

* نکته ی قابل توجه در خرید فیلتر مینرال اطمینان از کیفیت و مرغوبیت فیلتر می باشد . اهمیت استفاده از فیلتر مینرال با کیفیت بیشتر از کاربرد خود فیلتر مینرال می باشد. فیلتر های مینرال بی کیفیت و تقلبی علاوه بر عملکرد غیر استاندارد و کمتر از حد انتظار ،می توانند بستر رشد باکتری ها را فراهم کرده و باعث آلودگی قسمت های دیگر دستگاه از جمله مخزن شود.