فیلتر یووی تصفیه آب چیست؟

 

فیلتر یو وی یکی از راه های استریل کردن آب و عاری ساختن آن انواع میکروارگانیسم ها می باشد که عملکرد و تاثیر آن به دنبال فعالیت منبع ماورای بنفش تعبیر شده در آن شکل می گیرد.
فیلتر uv یک روش سریع، قدرتمند و مقرون به صرفه است که می توان توسط آن بدون اضافه شدن مواد ضدعفونی کننده به سطح عالی وقابل قبولی از استریلیته دست پیدا کرد.

فیلتر یو وی کاربردهای مختلفی در راستای ضدعفونی کردن در صنایع و پزشک دارد.در امور تصفیه آب خانگی یکی از فیلتر های قابل نصب در مراحل انتهایی دستگاه تصفیه می باشد. یکی از دلایلی که نصب این فیلتر را در انتهای دستگاه های تصفیه آب چند مرحله ای پر اهمیت تر می کند این است که بجز احتمال آلودگی آب از منبع وارد شده ممکن است در طی روند تصفیه آب به دلیل زمان بر بودن میزانی از میکروارگانیسم ها در فیلتر ها رشد کرده و به آب اضافه شوند. لذا قرارگیری یک ضدعفونی کننده مطمئن مانند منبع یو وی می‌تواند سبب اطمینان هرچه بیشتر به آب تصفیه شده شود.

فیلتر uv در دستگاه های تصفیه آب به روش اسمز معکوس و فیلتراسیون قابل نصب می باشد و به منظور اطمینان بیشتر می توانید آن را را به دستگاه خود اضافه کنید.

ساختار فیلتر یو وی

فیلتر یو وی از بخشهای مختلفی از جمله لامپ تولید کننده اشعه ماورا بنفش ، محفظه استوانه ای شکل از جنس استیل، پلاستیک ، فولاد ضد زنگ و یا آلومینیوم ، محفظه ای شیشه ای و آداپتور تشکیل شده است که هرکدام به منظور خاصی تعبیه شده اند.

لامپ تعبیه شده با تولید کننده اشعه فرابنفش و تابانده شدن آن به آب در اطراف لامپ سبب از بین رفتن میکروارگانیسم ها و ضدعفونی شدن آب می شود.به منظور عدم برخورد مستقیم آب با لامپ تولید کننده اشعه فرابنفش، آن را درون یک محفظه ی شیشه ای تعبیه نموده اند تا آب که از یک سو وارد محفظه شیشه ای شده در اطراف شیشه قرار گرفته ،از اثرات اشعه فرابنفش بهره ببرد و از سوی دیگر فیلتر خارج شود.

همچنین به منظور عدم خروج اشعه فرابنفش و نفوذ آن به اطراف ، لامپ تولید کننده اشعه و شیشه در بر دارنده آن درون یک محفظه پلاستیکی یا استیل قرار می گیرد.آداپتور نیز برای تبدیل برق شهری به ولتاژ مناسب استفاده می شود.

فیلتر های تصفیه آب طراحی شده مبتنی بر عملکرد اشعه ی فرابنفش از لحاظ ساختاری تفاوت چندانی با هم ندارند و تنها تفاوت آنها در قدرت تصفیه آنها است به این معنا که بر اساس میزان آبی که در هر دقیقه قادر به تصفیه آن باشد ابعاد آن متفاوت است.

عملکرد و نحوه استریل شدن توسط uv

این اشعه امواجی با طول موج کوتاه تر و انرژی بالاتر از نور مرئی دارد و با خورد به میکروارگانیسم ها در در آنها نفوذ کرده و با نابودی آنها باعث عقیم سازی و غیر فعال شدن آن ها می شود. این اشعه با دقت بالا همه میکروب ها حتی انواعی از آنها را که در مقابل مواد شیمیایی مقاوم شده اند از بین می برد.

نکات قابل توجه در استفاده از فیلتر uv

برای افزایش عملکرد و بهره وری این فیلتر لازم است نکاتی را در نظر داشته باشید.
برای استیل کردن آب و عاری ساختن آن از میکروارگانیسم ها توسط فیلتر یووی لازم است که آب آب شفاف بوده و عاری از گل و لای باشد.وجود این عوامل و کدورت آب انرژی و قدرت نفوذ اشعه فرابنفش را کاهش می دهد. همچنین وجود شن و ماسه درون آب ممکن است سبب صدمه به شیشه و با لامپ یو وی شده وعملکرد دستگاه را مختل نماید.

لذا به منظور استفاده از این فیلتر برای ضد عفونی کردن آب مناطقی مانند چاه و رودخانه ابتدا باید از روش فیلتراسیون آب را از حالت گل آلود خارج نموده و از ذرات شن عاری سازید.
در هنگام خرید فیلتر یو وی به میزان آب تولید شده توسط این فیلتر در هر دقیقه توجه کنید. سرعت بالای عبور آب از فیلتر می ‌تواند اثربخشی آن را کاهش دهد.

 

جهت خرید و یا مشاوره در زمینه انواع فیلتر ها با تیم آویسا کالا در ارتباط باشید.