قطعات دستگاه تصفیه آب بخش دوم

در ادامه ی بخش قبل مختصرا به معرفی قطعات دستگاه تصفیه آب، عملکرد آنها و مشکلات ناشی از عدم استفاده از آنها میپردازیم. داشتن اطلاعات از قطعات دستگاه تصفیه آب به شما کمک خواهد کرد که در بالا بردن بازدهی دستگاه تصفیه آب و حفاظت از آن در مقابل آسیب موثر باشید. با اطلاع از عملکرد قطعات متوجه آسیب های ناشی از خرابی آنها خواهیم شد.

درادامه به طور مختصر درمورد قطعات مختلف و عملکرد آنها در دستگاه تصفیه آب به سبک اسمز معکوس صحبت می کنیم. برای اطلاعات بیشتر بر روی اسم هر عنوان کلیک نمایید

 

مخزن دستگاه تصفیه آب

 

دستگاه های تصفیه آب به روش اسمز معکوس به دلیل سرعت پایین در تولید آب تصفیه شده به مخزن برای ذخیره سازی آب در زمان عدم برداشت آب نیازمند هستند . سرعت پایین دستگاه اسمز معکوس به دلیل بالا بودن دقت فیلتر ممبران در تصفیه آب از آلاینده ها می باشد. در صورت نبود مخزن برای برداشت مقدار کمی آب باید چند دقیقه منتظر بمانیم. در صورتی که با وجود مخزن در زمانی که دستگاه روشن است اما آبی از آن برداشت نمی شود، آب تصفیه شده در مخزن برای در حجم یالا برای استفاده ذخیره شود. نکات دیگری مانند بهداشت مخزن، فشار باد داخلی مخزن و … در مورد مخزن مطرح است که در مقاله ی تعویض مخزن بطور کامل توضیح داده می شود.

شیر برداشت تصفیه آب

شیر برداشت دستگاه تصفیه آب یکی از واضح ترین و بارزترین قطعات مورد نیاز در استفاده از دستگاه تصفیه آب می باشد. همانطور که در صورت نبود شیر آب، آب در سینک ظرفشویی به صورت پیوسته جریان می یابد و به هدر می رود، در صورت نبود شیر برداشت نیست همواره آب تصفیه شده خارج می شود. در صورت تمایل به عدم استفاده از شیر برداشت روی سینک می ‌توان از یک شیر بین راهی خبر لوله استفاده کرد و از آنجا آب تصفیه شده برداشت نمود. البته این روش هم از نظر ظاهری و هم از نظر راحتی در برداشت آب مناسب نمی باشد.

قطعات

شیر مخزن تصفیه آب

شیر مخزن یکی از قطعات کلیدی در استفاده از مخزن تصفیه آب می باشد. شیر مخزن در بالای مخزن قرار گرفته و مسیر ورود آب به مخزن و خروج آب از مخزن به سمت شیر برداشت است.
یکی از مزایای وجود شیر مخزن جلوگیری از تخلیه ی بی مورد آب به سمت شیر برداشت و بازگشت به درون دستگاه و فیلتر ها می باشد. علاوه بر آن وجود شیر مخزن برای محافظت از مخزن از آلودگی ها در زمان آلودگی میکروبی فیلتر ها ضروریست. از شیر مخزن در تعویض فیلتر ها برای جلوگیری از ورود آب اولیه ی حاصل از شستشوی فیلتر ها به مخزن نیز استفاده می شود.

شیر میکس دستگاه تصفیه آب

شیر میکس یکی از قطعات مورد استفاده در دستگاه تصفیه آب برای تنظیم پی هاش آب حاصل از فرایند تصفیه است. آب حاصل از تصفیه آب به روش اسمز معکوس به دلیل خلوص بسیار بالا و حذف تقریبا تمامی املاح طعم تلخ و یا نا آشنا با مزاج ما خواهد داشت. برای تنظیم املاح و طعم مناسب از این شیر برای تخلیط میزان مشخصی از آب شهری با آب تصفیه شده استفاده می شود.

یکی از روش های جایگزین آن استفاده از فیلتر مینرال یا فیلتر مواد معدنی است .بنابر این با نبود این شیر مشکل خاصی به وجود نمی اید. اما نکته ی بسیار مهم این است که در صورت وجود این شیر دقت به نحوه ی تنظیم آن و اطمینان از هرز نبودن آن است. چرا که در صورت هرز شدن و یک سره شدن عملا تمام تاثیر آب تصفیه شده از بین خواهد رفت.

بخش سوم قطعات دستگاه تصفیه آب