محفظه فیلتر و یا هوزینگ چیست؟

هوزینگ یا محفظه فیلتر یکی از بخشهای محافظتی دستگاه تصفیه آب است که بسیار پر کاربرد می باشد. اگر به دستگاه تصفیه آب توجه کنید متوجه میشوید که کارتریج فیلترها درون یک محفظه خالی قرار گرفته اند. این محفظه های خالی هوزینگ نامیده می شوند. هوزینگ ها ممکن است به صورت مجزا استفاده شود و یا در دستگاه تصفیه آب نصب شده باشد.

انواع هوزینگ یا محفظه فیلتر

هوزینگ ها در سایز، شکل، جنس و ظاهر مختلفی در بازار وجود دارد که هرکدام کاربری، مزایا و معایب خود را دارد. به طور مثال هوزینگ ها در سه دسته شفاف، مات و نیمه شفاف دسته بندی می شود. از عوامل مهم دیگر جنس مواد تشکیل دهنده هوزینگ می باشد چراکه باید در مواجهه با آب در دما و PH متفاوت تغییر ساختار ندهد و عوارضی ایجاد نسازد .

اما دسته بندی اصلی هوزینگ ها بر اساس دهانه آن می باشد و در هنگام خرید باید به سایز دهانه هوزینگ دقت کنید. قطر دهانه هوزینگ در دو اندازه 2.5 اینچn(اسلیم) و یا 4 اینچ (جامبو) موجود هستند و معمولا گنجایش مشابهی دارند. در نمونه های صنعتی و نیمه صنعتی هوزینگ ها در ارتفاع های مختلف 5، 7، 10 و 20 اینچ طراحی و ساخته می شوند. عموما از هوزینگ اسلیم با ارتفاع 10 اینچ ،به عنوان هوزینگ خانگی یاد می کنند.

 

مقایسه هوزینگ مات و شفاف

– معمولاً هوزینگ های مات و نیمه شفاف از مقاومت بالاتری برخوردار میباشند و احتمال شکنندگی کمتری دارد.(استفاده از هوزینگ مات برای فیلتر های دو و سه توصیه می شود.)

– با ممانعت از ورود نور خورشید، ایجاد جلبک و رشد باکتری جلوگیری می کند. اما عیب این دسته از هوزینگ ها این است که برا مشاهده فیلتر و بررسی ظاهری آن باید هوزینگ را باز کنیم که این خود از عمر مفید هوزینگ میکاهد.

هوزینگ های شفاف این امکان را به شما می دهند که بدون باز کردن هوزینگ فیلتر را از نظر ظاهری بررسی نمایید.(مانند فیلتر الیافی)

– اما از نظر مقاومت نسبت به هوزینگ های مات ضعیف تر هستند.

هوزینگ شفاف و هوزینگ مات

استفاده از هوزینگ یا محفظه فیلتر چه ضرورتی دارد؟

عملکرد فیلترها به گونه ای است که آب در هنگام عبور از هر یک از آنها مرحله ای از پروسه ی خالص سازی را طی می کند. به عنوان مثال با عبور از فیلترهای الیافی، آلاینده های فیزیکی را درون فیلتر بر جای میگذارد. و یا با گذشتن است فیلتر ممبران املاح و تمامی ذرات اضافی آب حذف می شود.

برای انجام این پروسه لازم است آب از یک سو وارد شده ، این فیلتر ها عبور کند و بدون اینکه معرض آن ها قرار بگیرد(مثلا مواد فیلتر ها مثل فیلتر کربنی را با خود ببرد) از سوی دیگر خارج شود. همچنین قرار گرفتن آب در هوزینگ سبب می شود که آب با سطح بیشتری از فیلتر در تماس باشد و بهتر تصفیه شود.

 

بخشهای مختلف تشکیل دهنده هوزینگ

هوزینگها محفظه های در داری هستند که میتوان فیلترها را درون آنها تعبیه کرد. همچنین دارای شیر ورودی و شیر خروج هستند که می توان از طریق آنها جریان آب عبوری از فیلتر را برقرار نمود.

 

طول عمر هوزینگ ها و نگهداری از آنها

با توجه به افزایش روز افزون قیمت مواد اولیه، قیمت تجهیزات نیز هر روز افزایش می یابد. بنابراین استفاده مناسب و نگهداری از هوزینگ ها به منظور کاهش هزینه ها ضروری می باشد. به طور کلی هوزینگ ها فقط در اثر ضربه های فیزیکی خراب شده و نیازمند تعویض می شوند. به عنوان مثال در صورت باز نشدن هوزینگ ها در طولانی مدت رسوبات ایجاد شده باعث می شوند که درب آن به سختی باز شود. در صورت استفاده نکردن از آچار هوزینگ و وارد کردن فشار به در پوش و با بدنه ، هوزینگ آسیب می بیند.

همچنین در زمان بستن درپوش هوزینگ به رزوه های هوزینگ و درپوش دقت کنید تا به صورت دنده به دنده بسته نشود. چرا که این موضوع در دراز مدت رزوه ها را خراب خواهد کرد.
دلیل شایع دیگر در شکستگی هوزینگ وارد شدن ضربه به کف محفظه می باشد. شکستگی از کف به خصوص در مواردی دیده می شود که دستگاه پایه ندارد. بنابراین حتما از براکت ،شاسی یا پایه برای دستگاه تصفیه آب خود استفاده نمایید.

استفاده از آچار هوزینگ برای باز کردن درپوش و تعویض فیلتر